Kia EV5 81 kWh GT-PlusLine

- 24 december 2025

Geen recordjager, wel doordacht

Na enig zoeken vinden we de startknop, net buiten het directe zicht en enigszins onhandig weggewerkt achter het stuur. In een elektrische auto is zo'n knop feitelijk overbodig, maar Kia lijkt hier vast te houden aan een traditionele bedieningslogica. Datzelfde geldt voor de aanwezige vingerafdrukscanner. Ook deze toevoeging voelt niet strikt noodzakelijk, aangezien de EV5 via Bluetooth van de smartphone al probleemloos zou kunnen herkennen wie instapt. De fingerprint reader zorgt er weliswaar voor dat het juiste bestuurdersprofiel wordt geladen en persoonlijke instellingen automatisch worden toegepast, maar de meerwaarde ervan blijft beperkt. Het is een oplossing voor een probleem dat in de praktijk nauwelijks bestaat en eerder vragen oproept over complexiteit dan dat het daadwerkelijk bijdraagt aan het gebruiksgemak.

Tijdens het rijden valt op dat de motorkap voortdurend zichtbaar blijft vanuit de bestuurderspositie. Dat zorgt voor een gevoel van overzicht en draagt bij aan het idee onderweg te zijn met een serieuze, volwassen auto. Met een lengte van 4,60 meter behoort de EV5 tot de grotere modellen in zijn segment, maar nergens voelt hij log of onhandelbaar aan. Het rijgedrag is voldoende communicatief en de elektrische aandrijflijn levert direct beschikbare kracht wanneer dat nodig is, zonder nerveus te worden.

In tegenstelling tot zijn sportiever gepositioneerde broer, de EV6, is de EV5 voorzien van voorwielaandrijving. Die keuze hangt samen met het gebruikte platform. Kia's modulaire E-GMP-architectuur kent in de basis twee varianten. Tot en met de EV5 wordt gebruikgemaakt van een 400-volt systeem met standaard voorwielaandrijving. Vanaf de EV6 schakelt Kia over op een 800-volt systeem, waarbij achterwielaandrijving de norm is.
Het 400-volt systeem van de EV5 betekent dat het maximale laadvermogen begrensd is op 150 kW. Op papier is dat minder indrukwekkend dan de laadsnelheden van 200 kW en hoger die bij sommige concurrenten worden geclaimd. Kia benadrukt echter dat het verschil in de praktijk kleiner is dan het lijkt. Volgens het merk kan de EV5 zijn maximale laadvermogen gedurende langere tijd vasthouden, in plaats van slechts kortstondig een hoge piek te bereiken. Daardoor zou een laadsessie van 10 naar 80 procent ongeveer 30 minuten in beslag nemen. Tijdens deze rij-impressie konden we dat niet verifiƫren, maar het is een claim die het verdient om in de praktijk getoetst te worden.

Tot slot biedt de EV5 Vehicle-to-Load (V2L), waarmee de auto externe apparaten van stroom kan voorzien. Van elektrische fietsen tot een koffiemachine of zelfs een airfryer: het zijn toepassingen die het dagelijks gebruik net wat praktischer maken. Een functie die misschien niet essentieel is, maar wel verdraaid handig kan zijn tijdens een dagje uit.

217 pk
295 Nm
165 km/h
8,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 44.495
€ 51.995
€ 953 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Jeep Compass full electric First Edition

  • CitroĆ«n C5 Aircross Elektrisch 230 pk Long range Max

  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • 2025 - BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort

  • 2025 - Rolls-Royce Spectre

  • 2025 - Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus

  • 2024 - Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • 2023 - MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • 2022 - BMW 2 Serie Active Tourer 220i Luxury Line

  • 2021 - Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium