Kia EV5 81 kWh GT-PlusLine

- 24 december 2025

Ontspanning en ruimte

Ruimte is het sleutelwoord zodra je instapt. Niet alleen in praktische zin, met de vele opbergvakken en aflegmogelijkheden, maar vooral in het algehele ruimtelijke gevoel. Dat wordt versterkt door het glazen schuif-kanteldak, dat ver doorloopt richting de achterpassagiers en het interieur zichtbaar luchtiger maakt.

Eenmaal achter het stuur valt direct het herkenbare Kia-stuurwiel op. Hoewel dit onmiskenbaar een kwestie van gewenning is, springt de overvloed aan bedieningselementen in het oog. We tellen minimaal twaalf knoppen, exclusief de exemplaren met meerdere functies door kantel- en drukbediening. Na enkele maanden gebruik zal de logica ongetwijfeld vanzelfsprekend worden, maar de vraag blijft of de bediening ooit écht intuïtief aanvoelt voor iedere bestuurder.

Achter het stuur bevindt zich een opstelling van drie schermen. Links, direct in het zicht, de belangrijkste rij-informatie; rechts het centrale infotainmentsysteem. Daartussenin is een afzonderlijk scherm gereserveerd voor de klimaatregeling. Dat laatste onttrekt zich door de stuurpositie soms aan het zicht, al biedt Kia de mogelijkheid om deze functies via een sneltoets naar het infotainmentscherm te verplaatsen. Onder het centrale middenscherm vinden we een rij touchgevoelige sneltoetsen voor veelgebruikte functies. In theorie handig, in de praktijk soms hinderlijk: tijdens het bedienen van het infotainmentscherm raakt de muis van de hand al snel onbedoeld een van deze knoppen. Ook dit is iets dat vermoedelijk met gewenning verdwijnt, maar het vraagt aandacht.

Veel wordt echter goedgemaakt door het zitcomfort. De stoelen bieden uitstekende ondersteuning en zijn voorzien van zowel verwarming als ventilatie. Voor de bestuurder is er bovendien een massagefunctie, die vooral na een lange dag zijn meerwaarde bewijst. Ook achterin komen passagiers niets tekort. Verwarmde zitplaatsen, een driezonige klimaatregeling en royale hoofd- en beenruimte zorgen ervoor dat de EV5 zich nadrukkelijk als gezinsauto profileert.

De bagageruimte onderstreept dat praktische karakter. Volgens de VDA-meetmethode bedraagt de inhoud 566 liter, uit te breiden tot 1.650 liter met neergeklapte achterbank. Daarbovenop komt een 'frunk' van 44 liter, geschikt voor laadkabels en klein los materiaal. Daarmee behoort de EV5 tot de ruimste in zijn klasse, een niet te onderschatten troef in het competitieve SUV-C-segment.

217 pk
295 Nm
165 km/h
8,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 44.495
€ 51.995
€ 953 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Jeep Compass full electric First Edition

  • Citroën C5 Aircross Elektrisch 230 pk Long range Max

  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • 2025 - BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort

  • 2025 - Rolls-Royce Spectre

  • 2025 - Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus

  • 2024 - Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • 2023 - MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • 2022 - BMW 2 Serie Active Tourer 220i Luxury Line

  • 2021 - Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium