Solide en vertrouwenwekkend
Technisch verschilt de R4 niet veel met de reeds geteste 5. Dat betekent dat je keuze hebt uit twee batterijen en afhankelijk daarvan 120 pk of 150 pk tot je beschikking hebt. De R5 met kleinste batterij moet het met 95 pk stellen, al denken we dat het direct beschikbare koppel veel goedmaakt. De geteste Iconic Comfort Range heeft de krachtigste motor en dat is genoeg om in 8,3 seconden vanuit stilstand de 100 kilometer per uur aan te tikken.
De vermogensopbouw gaat veel geleidelijker dan in bijvoorbeeld de eerste Megane E-tech, zodat je niet snel wielspin hebt bij de acceleratie vanaf 0. Het vermogen en de acceleratietijd zijn natuurlijk allang niet meer opvallend in een segment waarin bijvoorbeeld een Volvo EX30 ruim twee keer zo snel sprint. Het totaalplaatje is echter wel goed, met een heel solide weggedrag en een heel direct stuurgevoel. De auto geeft niet snel een krimp en schept daardoor veel vertrouwen. Overigens vinden we de vooras wel wat star, wat je vooral merkt bij verkeersdrempels. Dat viel ons bij de R5 minder op, maar dat komt wellicht doordat die auto iets lager staat.







