Concurrentie uit eigen stal
De Renault 4 gaat met je mee vanaf 28.895 euro en dat is vijf mille meer dan de goedkoopste R5. Kijk je naar uitrusting en batterij, dan moet je van beide modellen de Comfort Range vergelijken. De 4 is dan zo'n twee mille duurder in een vergelijkbare uitvoering. Die Comfort Range wil je ook zeker wel hebben, want een actieradius op papier van net iets meer dan 300 km voor de Urban Range is wat ons betreft aan de krappe kant. Overigens zit je dan al direct goed in de spullen met onder meer cruise control, achteruitrijcamera en het grote touchscreen.
De geteste Iconic heeft mooie exterieurdetails en luxe als verwarmbare voorstoelen en stuurwiel. Dar betaal je dan ook minimaal 36.490 euro voor, al is het fraaie rouge Carmin met het zwarte dak dat je op de testauto ziet dan wel inbegrepen. Zaken als de Harman Kardon audio en een dodehoekhulp drijven de prijs met zo'n 1.000 euro op, maar dan heb je echt niets meer te wensen. Of toch wel, want er komt nog een open dak met linnen afdekking beschikbaar op een later moment en dat is wel weer een leuke feature die de R5 moet missen.
We zien een heel bataljon aan concurrenten voor de Renault 4, waarbij er natuurlijk niet veel terug kunnen grijpen op zo'n iconisch verleden als deze Fransoos. Kijk je verder dan het ontwerp, dan spreken vooral het leuke rijgedrag - dat niet veel onderdoet voor de R5 - en zijn meer praktische inborst ons aan. Puur praktisch bezien is dit de betere versie van de R5, want je hebt daadwerkelijk iets aan de achterbank en kofferruimte voor een niet veel hogere meerprijs. Maar als totaalplaatje zouden wij (en aan de verkoopcijfers te zien velen met ons) vol overtuiging voor de Renault 5 gaan.
- Stuk praktischer dan de R5
- In het echt leuker dan op beeld
- Kan zich prima meten aan concurrentie
- Maar blinkt ook nergens in uit
- Grote achterklep







