Renault 4 e-Tech 150 pk Comfort Range Iconic

- 30 november 2025

Stengels genoeg

Het dashboard van de 4 lijkt regelrecht uit de 5 te komen en daar is niets mis mee. De uitstraling is ook hier retro met opvallende materialen en grappige ontwerpkenmerken als de lederlook bekleding en lichtgevende modelnaam.
Het geheel steekt prima in elkaar en is op de tast te bedienen, mede door de rij fysieke knoppen voor de klimaatbediening. Bovenop het scherm vinden we fysieke volumeknoppen, maar die vinden we niet zo handig geplaatst. En we hebben er al vaker over geschreven en weten dat verstokte Renault-rijders erbij zweren: maar de vele hendels en stengels aan het stuur vinden we nog steeds niet zo prettig. Het kan ook niet voorkomen dat er alsnog een veelvoud aan knoppen op het stuurwiel zelf worden geplaatst, een groot contrast met bijvoorbeeld een Tesla Model 3 die het met twee scrollwieltjes op het stuurwiel moet stellen.

Het geheel steekt overigens wel prima in elkaar, met voor dit segment mooie en originele elementen.
Net als in de R5 beschik je over hele prettige voorstoelen, die in het geval van de 4 net iets hoger zijn geplaatst. Je hebt daardoor net iets meer overzicht en bewegingsvrijheid. Dat geldt ook zeker voor de passagiers achterin, want door de hoog geplaatste achterbank zit je prima in de 4, zonder dat je hoofdruimte tekort komt. Het is alleen jammer dat je door de hoge bodem en dikke voorstoelen je voeten niet goed kwijt kunt, zodat langere passagiers toch iets moeten inschikken. Daar staat dan een ontbrekende middentunnel tegenover, zodat je ook op de middelste zitplek achterin best redelijk zit. Ten opzichte van de iets goedkopere 5 kun je wel stellen dat de R4 een stuk praktischer is en meer ruimte biedt voor zijn inzittenden. Die lijn trekt de auto door naar de kofferruimte, waar een rechthoekige bak best een boel ruimte biedt. Het geheel is minder breed dan je op basis van de buitenmaten zou verwachten, maar je beschikt toch even over liefst 100 liter meer inhoud ten opzichte van de 5. Hoewel de 4 (en 5) uitsluitend verkrijgbaar en ontworpen zijn als elektrische auto, beschikken ze niet over een frunk aan de voorzijde. De laadkabel gaat dus gewoon tussen de losse spullen in de achterbak en dat is niet zo praktisch. Dat vinden we ook nog steeds van de plaatsing van de laadpoort, in het paneel linksvoor. Het betekent dat je vaker dan je zou willen vooruit moet inparkeren bij een laadplek, of meters kabel moet uitrollen bij achteruit inparkeren met alle ongemak van dien.

150 pk
245 Nm
150 km/h
8,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 28.490
€ 36.840
€ 675 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Alfa-Romeo Junior 1.2 Ibrida Q4

  • Toyota Yaris Cross 130 Hybrid Launch Edition

  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition