Allemansvriend
We rijden de Jeep Compass full electric met de kleinste batterij, al is dat relatief. Met 74 kWh en een theoretisch rijbereik van 500 kilometer heb je geen reden tot klagen en bovendien is de auto met 190 kW te snelladen en dus binnen een halfuurtje weer zo goed als vol. We hebben eerder met de Peugeot 3008 - voorzien van hetzelfde batterijpakket - een week gereden en toen vonden we het praktijkverbruik erg netjes. De Compass is iets hoekiger en komt daarmee op papier bijna 25 kilometer minder ver dan zijn Franse neef, maar ook met die actieradius kun je dus prima uit de voeten. De 213 pk sterke elektromotor moet er wel hard voor werken, maar daar hoor je niets van. Hoe anders is dat bij de e-Hybrid, die we ook even reden tijdens de persintroductie. Dat is een mild hybride, die ook even elektrisch kan rijden en dan hoor je het elektromotortje zoemen. In de full electric doet de techniek in alle stilte zijn werk en profiteer je natuurlijk van een naadloze versnelling en koppel dat direct beschikbaar is. Het voelt overigens nergens ontzettend snel aan, hoewel een sprint van 0-100 in 8,5 seconden alleszins redelijk is. Het gaat gewoon heel gemoedelijk en ook een tikkeltje afstandelijk, zoals we bij het sturen merken.
Meeslepend is het nergens, maar wel comfortabel genoeg en bovendien blijft het stil in de cabine. Waar de auto in zijn ontwerp al niet shockerend is, zal het rijgedrag ook niet voor ophef zorgen. Dit is een allemansvriend die in rust en comfort zijn werk doet. Tenzij je een stevige caravan wilt trekken, want het trekvermogen van 1.000 kg houdt niet over. In het terrein moet de auto ook zijn mannetje staan, met onder andere een zand en modder rijmodus. We testen het uit op een off-roadparcours, wat de voorwielaangedreven versie prima doorstaat. Grote oneffenheden worden merkbaar goed gedempt en de grip blijft aanwezig. Totdat je een pad neemt waar uitsluitend vierwielaangedreven voertuigen voor zijn aanbevolen. Dan blijkt de auto toch beter op het asfalt thuis te horen en dat is maar goed ook. Tenslotte zal de auto daar voor bijna zijn gehele leven op te vinden zijn.
Wil je meer kracht of een groter rijbereik? Ook dan voorziet de Compass in een behoefte, want er volgt nog een grote batterij die we onlangs in de Citroën C5 Aircross testten. Ook zal er een 4xe met twee elektromotoren en een gecombineerd vermogen van 375 pk volgen.

Citroën C5 Aircross Elektrisch 230 pk Long range Max

Dacia Duster Hybrid 140 Journey

Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

Nissan Qashqai e-POWER N-Design

smart hashtag 3 66 kWh Brabus

Zeekr X Long Range RWD

BYD Atto 3 Design

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground






