Goed trekvermogen
De Espace heeft tot op heden een overzichtelijk lijstje van motoriseringen, de auto is namelijk alleen leverbaar als full hybrid E-tech 200. Die naam zegt het natuurlijk al, de volledige hybride aandrijflijn die we al kennen uit de Austral. In die auto overtuigde de aandrijflijn ons niet, maar Renault geeft aan dat er softwarematige aanpassingen zijn gedaan die de prestaties van de aandrijflijn aangenaam verbeteren. En het moet gezegd, in de Espace voelt de auto vlot en lichtvoetig aan en hebben we het idee dat de elektro-ondersteuning veel subtieler wordt geboden. Alleen bij het volledig intrappen van het gaspedaal gaat er twijfel door de hele aandrijflijn, die zorgt voor vertraging.
Maar in het dagelijkse gebruik komt de Espace niets tekort en kun je heel vlot met het verkeer meekomen. De geteste uitvoering Iconic biedt standaard vierwielbesturing en het is ons nog steeds een raadsel waarom bijna geen enkele andere autofabrikant dit biedt. De draaicirkel neemt enorm af, terwijl je op hogere snelheid juist een veel dynamischer karakter krijgt. Hoewel de Iconic vooral het luxe vlaggenschip moet zijn, er is immers ook een Esprit Alpine uitvoering, vinden we auto op korte oneffenheden toch wat onrustig. Grote imperfecties in het wegdek worden moeiteloos weggefilterd, maar kleine richels en andere smetjes op de weg worden merkbaar doorgegeven. Dat is de keerzijde van het verder onvermoeibare onderstel, dat de auto in bochten heel stabiel en communicatief houdt. De motor houdt zich meer koest dan voorheen, tenzij je stevig accelereert.
Wel valt op dat de motor bij lage toerentallen of gas los opeens luidruchtig aanslaat, om zoals het lijkt als een soort generator te fungeren.
Met zijn Co2-uitstoot van 108 gram per kilometer moet de auto alleen plug-in hybride versies voor zich dulden in zuinigheid, al is het maar de vraag hoe schoon die auto's in de praktijk zijn. Van de hybride aandrijflijn van Renault weten we inmiddels dat deze ook in het dagelijks gebruik erg zuinig blijkt, zonder dat je hoeft te stekkeren. Op het gebied van prestaties lever je vervolgens niet in, want naast dat de auto gewoonweg snel aanvoelt, kun je ook 1.600 kg trekken met de Espace.
smart 5 Brabus
Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium