Met hulp van Google
Er waren tijden dat we de multimediasystemen van Renault vervloekten, omdat ze traag en niet intuïtief waren. Maar die periode ligt allang achter ons en het nieuwe multimediasysteem werkt ontzettend prettig. Het scherm reageert snel, de opbouw van menu's is logisch en met de vergaande integratie van Google-diensten werken navigatie en spraakopdrachten zo gestroomlijnd, dat je bijna vergeet dat de Espace ook over (draadloze) Apple Carplay beschikt. Je kunt één smartphone via een inductielader in de verschuifbare middenconsole opladen en daarnaast zijn er talloze USB-c laadpunten, zowel voor- als achterin. Naast het centrale multimediascherm beschikt de Espace over een vrij drukke digitale cockpit, waar het even zoeken is naar de juiste ritgegevens en de verschillende opties.
Het helpt daarbij niet mee dat de Espace nog steeds vrij veel knoppen op en aan het stuur heeft. De verstokte Renaultrijders willen waarschijnlijk niets anders meer, maar voor nieuwe instappers blijft het wennen dat je nog steeds de losse satelliet voor volume en multimedia hebt. Mede door die losse stengels aan het stuur en de vrij hoge middenconsole is het wel even zoeken naar de ideale zitpositie. Het stuur kan gelukkig uitgebreid versteld worden en de stoel ver naar voren of achteren, maar als je een beetje breed wilt zitten kom je algauw met de knieën tegen de middenconsole. En hoewel die middenconsole er met stiksel en lederlook fraai uitziet, is het materiaal net als op de achterste deurpanelen harder dan je zou verwachten. Zowel de zwarte pianolak als de aluminium delen zijn bovendien vlekgevoelig, dus het blijft poetsen geblazen in de Espace. Net als het lichte interieur niet helemaal een goede combi met een gezinswagen, al heb je daar alleen in de Iconic last van en kun je voor 800 euro een donker interieur kiezen.
smart 5 Brabus
Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium