Heel bereikbaar
We noemden terloops al wat uitrustingsniveaus van de C5 Aircross, maar het is goed om het volledige plaatje te schetsen. Dan blijkt dat je voor duizenden euro's minder instapt in een Citroën, dan dat je voor een 3008 of Grandland zou moeten betalen. De You is de instapversie en gaat als 145 pk sterke mild hybrideversie mee vanaf 37.990 euro. Karig kun je de uitrusting dan niet noemen, want we zien onder andere dual zone climate control en adaptieve cruise control standaard aanwezig. Voor een volledig elektrische versie tel je 1.500 euro extra neer, waarmee de 210 pk sterke Comfort Range ook onder de 40 mille blijft. De PHEV kost wel beduidend meer en gaat voor minstens 42.690 euro de showroom uit. Je hebt dan overigens wel een uitgebreidere uitrusting met mooiere stoelbekleding en de genoemde sfeerverlichting. De Max gaat vervolgens nog verder in uitvoering en biedt onder meer Matrix ledkoplampen en kunstlederen stoelbekleding. Voor massagestoelen dien je wel nog bij te betalen en ook een te openen panoramadak (steeds meer een zeldzaamheid!) gaat alleen tegen meerprijs geplaatst worden. De geteste Long Range is van al deze gemakken voorzien, maar aangezien de versie met grote batterij nog niet geprijsd is, weten we niet wat al dat lekkers totaal kost. Ga uit van zo'n 55 mille, 5.000 euro meer dan een vergelijkbaar uitgeruste Comfort Range.
Met de nieuwe C5 Aircross weet Citroën de zaken toch echt anders aan te pakken. Het uiterlijk onderscheidt zich en ook het rijcomfort ligt beduidend hoger. De nadruk ligt dan ook op comfort en niet op meeslepend rijgedrag. Bekijk goed of je die extra grote en zware batterij wel nodig hebt, want naar onze mening biedt de 73 kWh Comfort Range prettiger rijgedrag en een prima rijbereik in de praktijk, voor minder geld.
- Ruime keuze in aandrijflijnen
- Onderscheidend uiterlijk
- Echt comfortabel
- Long Range flink op gewicht
- Warmtepomp niet standaard
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus