Welke batterij?
We rijden zoals gezegd met de Long Range versie en laten daar nu net de minste details nog van bekend zijn. We weten dat de auto 230 pk heeft, 20 pk meer dan de Comfort Range. Het rijbereik ligt flink hoger: je komt tot 681 kilometer ver, terwijl de kleinere batterij je tot 520 km ver brengt. Het type batterij is ook anders; de 73 kWh batterij is een LFP-batterij terwijl de niet misselijke 98 kWh batterij een NCM is. Dat zegt je niet zoveel wellicht, maar de kleinere batterij is kobaltvrij en kan bovendien veel beter tot 100 procent geladen worden. Bij de grotere batterij is het advies om niet altijd volledig vol te laden; bijvoorbeeld tot 80 procent bij regulier gebruik. Het verschil in rijbereik wordt dan natuurlijk kleiner. De grotere batterij zorgt ook voor meer gewicht, we weten alleen nog niet hoeveel zwaarder de Long Range is ten opzichte van de Comfort Range.
In de praktijk voelt de eerste in ieder geval een stuk zwaarlijviger en is het echt een verademing wanneer we even later een blokje omgaan met de Comfort Range. Het gewicht is keurig gemaskeerd door de demping, al duikt de neus wel behoorlijk bij accelereren en remmen.
En ook op rotondes en in bochten vinden we de 73 kWh versie simpelweg veel fijner rijden. Wat beide versies gemeen hebben is het goede comfort dat wordt geboden. Vooral grotere gaten, kuilen en verkeersdrempels worden heel goed opgevangen en gefilterd doorgegeven aan de inzittenden. Je kiest de Citroën overduidelijk voor het comfort, want de besturing is afstandelijk en niet al te communicatief. Daardoor koers je heel standvastig over langere afstanden, zonder al teveel betrokken te worden bij het rijden. Mede door het flinke gewicht voelt het alsof we met een grotere auto uit een hogere klasse onderweg zijn.
We rijden ook met de 195 pk sterke plug-in hybride die weliswaar iets lichter is dan zijn elektrische broers, maar toch merkbaar iets stugger geveerd is op de vooras. Alles is relatief, want we hebben het nog steeds over Citroën natuurlijk. Voordeel is dat je daardoor iets meer betrokken wordt bij het rijden en het geheel lichtvoetiger aanvoelt. Door een grotere brandstoftank te gebruiken dan bij de vorige Hybrid én een batterij te plaatsen die een elektrische actieradius van bijna 100 kilometer heeft, kun je met de PHEV zo'n 1.100 kilometer ver komen. Ander bijkomend voordeel is het trekvermogen van 1.550 kilo geremd, waar de elektrische versies maximaal 1.250 kg mogen trekken.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus