Jeep Avenger 54 kWh Summit

- 28 januari 2024

Geen EV-voordeel

We zagen al dat de Jeep Avenger qua buitenmaten in het B-segment valt, maar wat betekent dat voor de binnenruimte? Om met de inzittenden voorin te beginnen: ze beschikken over brede stoelen, die in het geval van de bestuurder zes kanten op beweegt en voor de bijrijder vierwegs te verstellen is. Een in hoogte verstelbare bijrijdersstoel is niet leverbaar, waardoor de bijrijder erg op de bok zit. Een lendensteun wordt alleen geleverd in combinatie met lederen bekleding, waar je vervolgens ook de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel én het winterpack voor moet aanvinken. Dat is dus een kostbare optie, die vervolgens nog niet wegneemt dat de zittingen wat vlak zijn en daardoor niet optimaal ondersteunen. Dat beïnvloedt het rijcomfort op lange ritten. De stoelen kunnen ook niet zo ver naar achteren, omdat je dan de achterbank zou raken.

De ruimte op de achterbank houdt niet over, al is dat niet verrassend gezien het gedrongen uiterlijk. Qua prijs moet de Avenger het echter opnemen tegen heel wat andere EV's, zoals een smart #3, Zeekr X of Tesla Model Y. Wat in het voordeel van die concurrentie spreekt, is dat ze stuk voor stuk ontworpen zijn als elektrische auto. De Jeep heeft nog benzinebroers en kan daarom niet volledig profiteren van zijn elektrische aandrijflijn. Er is nog steeds een middentunnel en dus geen vlakke vloer achterin. Ruimte voor een frunk is er ook niet, zodat je op de bagageruimte aangewezen bent voor zowel de laadkabel als bagage. Door zijn rechthoekige vorm vinden we de bagageruimte overigens heel goed bruikbaar, bovendien is de vlakke laadvloer prettig voor het doorschuiven van zware lading. Het is alleen jammer dat je de laadkabel niet op een aangewezen plek kunt opbergen, die slingert nu los door de bagageruimte. Onze conclusie is dat er ruimere auto's voor hetzelfde geld te vinden zijn, maar dat de Jeep ook niet helemaal afdoet als het om gebruiksgemak gaat. Het is voornamelijk de ruimte op de achterbank die beperkt is. Dus als je niet vaak mensen achterin vervoert of kleine kinderen hebt, kun je prima uit de voeten met de Avenger.

156 pk
260 Nm
150 km/h
9,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 38.400
€ 44.400
€ 444 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • 2024 - Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit