Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

- 10 januari 2022

Gouden randje

En dan het interieur van de Toyota. De introductiekleur van de Yaris Cross is Brass Gold en kennelijk hoopt Toyota dat je de auto in die kleur samenstelt, want in het interieur komen gouden sierlijstjes en stiksels terug die goed bij die kleur zouden passen. Met de witte parelmoerlak van onze testauto heeft het niets van doen, maar het vrolijkt het verder in stemmig zwart uitgevoerde interieur wel op. De stoelen zijn in de Adventure-uitvoering voorzien van elektrisch bedienbare lendensteun, maar verder dien je ze handmatig te verstellen. Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en het stuur kun je uitgebreid in hoogte en lengte verstellen.

Zo vind je een prima zitpositie voorin de Yaris Cross, al gaat dit snel ten koste van de achterpassagiers. Wanneer we voor ons gevoel nog relatief dicht op het dashboard zitten (uw redacteur is 1,93m) blijkt er van zitmogelijkheid achter de bestuurdersstoel al geen sprake meer. Daarmee neemt de Yaris Cross direct een pijnpunt over van zijn lage broertje, die ook bijzonder krap is achterin. In het geval van de Cross wordt dit wel goedgemaakt bij de bagageruimte, die met 397 liter prima te noemen is. Bovendien is de achterbank in drie delen neer te klappen en kun je de bodem van de kofferbak in hoogte verstellen. Daarvoor wordt een niet al te sterk ogende kofferbakmat gebruikt, dus wanneer je zware dingen vervoert zouden we de bodem op zijn laagst instellen. Dat betekent wel dat de tildrempel hoger wordt.

Waar Toyota lange tijd achterliep op het gebied van multimedia, lijkt dit bij recente modellen goed rechtgetrokken te worden. Zo ook bij de Yaris Cross, die beschikt over een digitaal instrumentarium, head-up display, groot multimediascherm en draadloze connectiviteit via Apple Carplay en Android Auto. Het Smart Connect Multimediasysteem mag dan grafisch niet al te indrukwekkend overkomen, het systeem werkt wel snel en biedt veel mogelijkheden tot instellen. Bedienen gaat via het touchscreen en de - vele - knoppen aan het stuur.

116 pk
191 Nm
170 km/h
11,2 s
5,6 (4.5) l/100km
102 g/km
B
22%
€ 24.850
€ 36.950
€ 677 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium