Niet anders, tot....
Rijden met de 3008 HYbrid4 gaat in de basis niet anders dan bij de minder-vermogende versies. Pas als je het gaspedaal flink vloert, blijkt hoe snel de auto van z'n plek gaat. Dit werd tijdens onze testroute nog eens extra benadrukt toen er een flink stijgingspercentage overwonnen moest worden; de 3008 gaf geen enkele krimp. Op een vlakke weg moet hij zelfs net binnen de zes seconden de '100' kunnen aantikken. Hoewel de auto door zijn accupakket en toegevoegde elektromotoren flink aan gewicht heeft gewonnen, merk je dat tijdens het rijden niet. Overmatig overhellen bij het nemen van een bocht of 'duiken' tijdens het remmen zijn hem vreemd.
Wat is gebleven is de wendbaarheid. Dankzij een opvallend kleine draaicirkel is de auto niet alleen geschikt voor lange snelwegritten, maar ook in de stad voelt hij zich als een vis in het water. Een representatief testverbruik was door het veelvuldig offroad rijden en de gevarieerde testroute niet te noteren. Peugeot geeft voor de 3008 HYbrid4 een gemiddeld verbruik op van 1.4 liter per 100 kilometer. Dit is gebaseerd op een volle accu en een elektrische actieradius van 59 kilometer. In de praktijk verbruik je dus meer brandstof, maar in ieder geval een stuk minder dan de standaard benzine-uitvoeringen.
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+
Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid S