Peugeot 3008 HYbrid4 GT

- 11 februari 2020

Emissieloos offroaden

In het rijden met de HYbrid4-versie van de 3008 valt één ding direct op: de fabrieksopgave van het aantal te rijden elektrische kilometers is 59, maar dat haal je in de praktijk nooit. Rond de 40 kilometer rijden op de elektrische lading is meer realistisch. Hierbij is 135 km/u de maximumsnelheid. Dit is voor het gros van de zakelijke rijders voldoende voor het woon-werkverkeer. Indien je verder van het werkadres woont, is de maximale afstand dat je elektrisch kunt rijden een pré in het verbruikscijfer dat de auto kan halen. Qua zakelijke bijtelling is de 3008 niet voordeliger dan andere auto's, maar je rijdt toch milieuvriendelijker dan het gros van het andere verkeer. Voor de werkgever is dit gegeven financieel niet aantrekkelijk, maar is het voor het imago des te beter.

Wat de 3008 HYbrid4 tevens onderscheidt van de rest van het gamma is dat hij zonder moeite een steile helling volledig elektrisch - en dus emissieloos - kan nemen. Dit kan alleen als je genoeg elektrisch vermogen hebt behouden, wanneer je dus in de instellingen hebt aangegeven dat je elektrisch vermogen wil overhouden en snelheid niet de prioriteit heeft. Dit offroaden doet hij met zoveel gemak en zonder enig drama, dat je steeds meer vertrouwen krijgt in het kunnen van de auto. In de proefopstelling werd de auto dan ook niet gespaard en kreeg hij niet alleen stevige beklimmingen als obstakel. 'What goes up, must go down', dus afdalen is de tweede beproeving. Schakel je het 'hill-descent-control' in, dan kun je deze gebruiken in twee modi: óf je zet de automaat in D, of in N. Het verschil tussen beide is dat bij de laatste een lagere snelheid gehanteerd wordt. Toch is het niet zo dat je in drive ongecontroleerd en té snel van de heuvel afrijdt, maar dan is het wel eenvoudiger om na de afdaling weer direct op gang te komen zonder daarvoor een extra handeling te moeten doen.

Een aantal maanden nadat de 3008 HYbrid4 voor de consument beschikbaar is, komt er een voorwielaangedreven HYbrid - dus zonder de toevoeging aan het eind - met 225 pk. Voor de Nederlandse markt is deze aandrijflijn al meer dan voldoende. Ook deze auto is voorzien van een 1.6 benzinemotor, maar dan met slechts één elektromotor. Het voordeel van vierwielaandrijving is niet beperkt tot het echte offroaden. Ook in de winter en bij forse regenbuien merk je in de praktijk dat aandrijving op alle wielen net wat veiliger is. Of het prijsverschil het waard is, is natuurlijk afhankelijk per consument. Daarbij is de bak extra vermogen ook altijd fijn om onder de rechtervoet te hebben.

300 pk
520 Nm
235 km/h
5,9 s
1,4 (1.4) l/100km
29 g/km
A
22%
€ 31.570
€ 54.210
€ 994 / maand
€ 0 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • 2020 - Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack

  • 2016 - Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • 2012 - Peugeot 3008 HYbrid4

  • 2009 - Peugeot 3008 1.6 HDiF Première