Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit

- 8 april 2024

Slim delen

Als je veel broers en zussen hebt, ontkom je er niet aan dat er gedeeld moet worden. In autoland betekent dat vrijwel identieke carrosseriedelen, dashboards en bedieningspanelen. Aan de buitenzijde weten de ontwerpers van Jeep heel goed verborgen te houden dat de auto zijn basis deelt met bijvoorbeeld de Fiat 600. Ook het interieur heeft een eigen uitstraling, al zie je hier natuurlijk wel meer overeenkomsten met andere familieleden. Zoals het multimediascherm, knoppen en de digitale cockpit. Toch heeft de Avenger vanbinnen echt wat eigens, niet in de minste plaats omdat ook hier veel verwijzingen naar Willys Jeeps van weleer zijn te vinden.

De gebruikte materialen zijn niet van dezelfde hoogwaardigheid als bij een concurrent als Mini, maar de Jeep weet toch bovengemiddeld veel uitstraling en comfort te bieden voor een B-segmenter. Optioneel neem je plaats op volledig lederen stoelen, die bij de bestuurder elektrisch is te verstellen en een massagefunctie heeft. De bijrijdersstoel is weliswaar ook verwarmbaar, maar moet het zonder elektrische verstelling doen. Overigens is dit leerpakket een optie op de duurste Summit uitvoering, maar in goedkopere versies is het zeker niet behelpen. Je hebt standaard een middenarmsteun en een groot opbergvak in de middenconsole. Bovendien is gedacht aan een goede geluidsisolatie, want ook als de brandstofmotor aanspringt in de e-Hybrid blijft het aangenaam stil in de cabine. Totdat je richting aangeeft, want hoewel Jeep aangeeft dat het geluidsvolume van de richtingaanwijzers is aangepast, vinden we ze nog steeds te nadrukkelijk aanwezig.

Het ruimteaanbod voor inzittenden is vergelijkbaar met de elektrische en benzine-Avengers. Niet ruim, maar ook zeker niet onbruikbaar krap. De kofferbak is ten opzichte van de EV iets groter, maar met 380 liter nog steeds geen balzaal. Directe concurrenten zijn dat ook niet en bovendien kun je door het neerklappen van de achterbank een behoorlijk rechthoekige ruimte creƫren voor de incidentele keren dat er wat groter spul mee moet.

100 pk
205 Nm
184 km/h
10,9 s
6,0 (4.9) l/100km
113 g/km
C
22%
€ 31.700
€ 41.446
€ 760 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

  • Seres 3

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • 2024 - Jeep Avenger 54 kWh Summit