Skoda Enyaq iV 80 First Edition

- 10 augustus 2021

Comfortabel en stil

Aangezien de Enyaq op het MEB-platform van de Volkswagen-groep staat, is de aandrijflijn reeds bekend uit de Volkswagen ID.3 en ID.4. De elektromotor produceert 204 pk en 310 Nm en drijft de achterwielen aan. Met de accucapaciteit van 77 kWh is volgens Skoda een actieradius van 510 kilometer mogelijk, maar gelet op het gemiddelde testverbruik van 18,6 kWh per 100 kilometer ligt dat getal realistisch gezien eerder tussen de 400 en 450 kilometer. Dat is nog steeds netjes te noemen. Overigens biedt de vergelijking met onze test van de ID.4 een goed beeld op de invloed van de buitentemperatuur op het stroomverbruik. Met de ID.4 behaalden we in een veel koudere periode namelijk 23,2 kWh op 100 kilometer. Zoveel kan het dus schelen.

Tijdens het rijden valt in de Enyaq vooral de stilte op. Rolgeluiden zijn alleen op de achtergrond hoorbaar en de zijruiten van dubbel glas zorgen er mede voor dat windgeruis grotendeels buiten de deur blijft. Verder is de Skoda vooral heel comfortabel. Ondanks de achterwielaandrijving hoef je van hem niet echt dynamische eigenschappen te verwachten. Een voordeel van de achterwielaandrijving is wel dat je geen last hebt van een nerveus stuurwiel bij het optrekken, ook blijft de draaicirkel door de hoge mate van stuuruitslag mooi klein. De Enyaq heeft in aanvulling op de ID.4 zelfs nog een Comfort-rijmodus, maar het verschil tussen de onderlinge rijmodi is niet heel groot. 

Bij de snellader moet de Enyaq met een laadvermogen van 125 kW volgejaagd kunnen worden met stroom, maar in de test kwamen wij niet verder dan een laadsnelheid van 60 kW. Dat is op zich vlot genoeg, maar het was prettig geweest als de Enyaq zijn beloofde laadsnelheid waar had gemaakt bij laders die in principe wel snel genoeg zijn. Als je dan na het laden weer op weg gaat, kun je de auto dankzij Travel Assist semi-autonoom laten rijden, mits je de handen aan het stuur houdt. De hulpsystemen aan boord werken goed, op één aspect na: de 'Predictive Cruise Control'. Hiermee voorspelt de computer de snelheidslimiet en past de snelheid van de auto daar automatisch op aan. Vaak heeft de Enyaq de maximumsnelheid echter niet bij het juiste eind en pakt hij op de snelweg soms een bord van naast de weg mee. De auto remt dan onaangekondigd op zo'n brute wijze dat het gevaarlijke verkeerssituaties kan opleveren. Ons advies: zet dit systeem uit als de verkeersveiligheid je lief is.

204 pk
310 Nm
160 km/h
8,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 41.480
€ 61.760
€ 618 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence