Skoda Enyaq iV 80 First Edition

- 10 augustus 2021

Bedieningsgemak

Bij het betreden van de Enyaq moet je het portier ferm sluiten, anders valt hij niet in het slot. In een Skoda moet je natuurlijk als eerste op zoek gaan naar de welbekende paraplu en ijskrabber. Die zitten ook weer op de Enyaq, al is de ijskrabber ondergebracht in de kofferklep in plaats van achter de 'tankklep'. Logisch wel, want het zou een beetje jammer zijn als iemand de ijskrabber meeneemt tijdens het laden. Bij het betreden van de Enyaq valt allereerst het grote 13-inch touchscreen op. Verder zit voor de neus van de bestuurder nog een klein display waarop de snelheid, actieradius en navigatie-aanwijzingen getoond worden. Het is wel jammer dat dat schermpje niet wat uitgebreider is. Voor informatie als het gemiddeld verbruik in kWh per 100 kilometer zal je je heil moeten zoeken in het centrale scherm.

Dat scherm werkt gelukkig wel goed en de menustructuur is intuïtiever dan bij Volkswagen het geval is. De bediening van de klimaatcontrole en de stoelverwarming zit altijd onderin het scherm en ook de reactietijd van het touchscreen is goed voor elkaar. Daarbij is het scherm zodanig op het dashboard gepositioneerd dat het goed binnen handbereik is. Daarnaast dragen de fysieke knoppen onder de ventilatieroosters, waarmee je onder meer de ruiten snel kunt ontwasemen of de rijmodus kan kiezen, bij aan het bedieningsgemak. Op het stuur zitten ook nog 'echte' knoppen in plaats van glimmende knoppen met haptische feedback. In de praktijk blijken die echte knoppen toch fijner in het gebruik. Daarnaast is het fijn dat je het volume van de radio met een scrollwieltje in plaats van een knop kunt regelen. De Enyaq doet vanbinnen nog steeds heel modern aan, maar juist de combinatie met meer traditionele bedieningselementen werkt prettig in de praktijk.

De materialen in het interieur van de Enyaq zijn ook mooi. Bovenop het dashboard van de First Edition zit een zacht laagje kunstleer dat mooi matcht met de stoelen. Die stoelen zitten goed en met de elektrische verstelling is een prettige zitpositie zo gevonden. Ook de 'zwevende' middenconsole is een mooi stukje design in de Enyaq. Voor wat extra sfeer in het interieur zit er sfeerverlichting onder het dashboard, in de deuren en onder de middenconsole. Die sfeerverlichting is in meerdere kleuren instelbaar en de verlichting in de deuren wordt rood wanneer ze open staan. Mede dankzij dat soort details en het afwerkingsniveau heb je binnenin de Enyaq niet het idee dat hij veel lager op de ladder staat dan de ID.4. Daarbij heb je meer kofferbakruimte dan in de Volkswagen en is ook de ruimte op de - verwarmde - achterbank dik in orde.

204 pk
310 Nm
160 km/h
8,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 41.480
€ 61.760
€ 618 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence