Skoda Enyaq iV 80 First Edition

- 10 augustus 2021

Andere rolverdeling

Skoda het 'budgetmerk' binnen de Volkswagen Groep? De prijslijst van de Enyaq doet anders vermoeden. De Tsjech staat in feite op hetzelfde niveau als de ID.4 en weet daarbij de Volkswagen op bepaalde fronten zelfs te overklassen. Het centrale touchscreen in het interieur heeft een meer overzichtelijke menustructuur en werkt beter dan de interface van de ID.4, daarnaast is de aanwezigheid van fysieke knoppen voor bepaalde vaak gebruikte functies naar onze mening een groot pluspunt.

De Enyaq is verder vooral een heel comfortabele reisauto. Dat komt niet alleen door zijn binnenruimte, maar ook door het feit dat het stil is in het interieur en de onderstelafstemming vooral gericht is op comfort. Voor rijdynamiek moet je niet bij de Enyaq aankloppen, maar daar is hij ook niet voor gebouwd. Het enige minpunt voor de lange afstanden is dat de laadsnelheid in de testperiode niet boven de 60 kW uitkwam, maar dat kan van meerdere factoren afhankelijk zijn. Verder konden we de Enyaq afgezien van de overactieve 'Predictive Cruise Control' niet op fouten betrappen. Goedkoop is hij niet, maar voor het geld krijg je wel een zeer prettig totaalpakket terug.

  • 'Premium' kwaliteitsgevoel
  • Fysieke knoppen interieur
  • Comfortabel en stil
  • Beloofde laadsnelheid niet gehaald
  • Gevaarlijke 'Predictive Cruise Control'
  • Aan de prijs
204 pk
310 Nm
160 km/h
8,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 41.480
€ 61.760
€ 618 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence