Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

- 7 december 2020

Waar het om gaat

Leuk dat de Leon ruimer en praktischer is dan voorheen, maar de voornaamste reden dat kopers geen Octavia kopen in plaats van de Leon is het rijgedrag. Stokpaardje voor het Spaanse lid van de VAG-familie is naast het spannende uiterlijk bijbehorend rijgedrag. Dat is ook nodig om directe concurrenten als de Ford Focus Wagon bij te kunnen houden. De nadruk wordt minder op sportiviteit gelegd dan bij de Focus, dus die strijd zal de Leon niet winnen. De besturing is overduidelijk directer dan dat van de Octavia en ook de demping is een tikkeltje harder. Toch is de auto in alles vooral comfortabel en gemoedelijk. Je wordt voldoende bij het rijden betrokken, maar je hebt niet in elke situatie het gevoel dat de auto volledig ondergeschikt is aan zijn bestuurder. Pas als je de grenzen opzoekt, merk je dat de auto tot veel meer in staat is dan je zou denken op basis van het gedrag op een doorsnee rit. In snel genomen bochten geeft de auto geen krimp en merk je precies wat de voorwielen doen. Eigenlijk een prima karakter dus: gemoedelijk waar het moet en sportief waar het kan. We zijn benieuwd wat deze eigenschappen betekenen in combinatie met een nog potentere motor, die we onder het losstaande merk Cupra mogen verwelkomen. Maar ook met de 150 pk sterke eTSI is het niet behelpen. De motor met 1.5 liter inhoud kennen we inmiddels door en door. Het is geen verrassing dat de krachtbron ook in de Leon Sportstourer prima gedijt.

De eTSI is voorzien van mild hybridetechniek, wat je in de praktijk voornamelijk bijna niet doorhebt. De energie die bij het remmen vrijkomt, wordt opgeslagen in een kleine batterij. Het maakt het mogelijk om te zeilen wanneer je het gas loslaat, zodat je de auto verder kunt laten uitrollen wanneer je een afslag neemt, of op een rotonde afrijdt. De auto helpt hier desgewenst ook aan mee, door op de digitale cockpit aan te geven wanneer je het gas los kunt laten. Het systeem gebruikt daarvoor navigatiegegevens en de aanwezige radar en camera's. Het leidt in de praktijk niet tot een noemenswaardige besparing in het verbruik, ten opzichte van bijvoorbeeld de handgeschakelde Octavia Kombi die we reden zonder milde hybridetechniek.

150 pk
250 Nm
221 km/h
8,4 s
6,2 (4.8) l/100km
110 g/km
A
22%
€ 25.695
€ 39.867
€ 731 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • 2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • 2018 - Seat Leon Cupra R

  • 2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • 2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

  • 2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • 2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2010 - Seat Leon Cupra R

  • 2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • 2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance