Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

- 7 december 2020

Verfrissend met mankementen

Dat interieur was een pijnpunt bij de vorige Leon. Niet dat het krakkemikkig of oncomfortabel was. Maar het zag eruit alsof de auto al tien jaar in productie was, terwijl de Golf veel mooiere schermen, tellers en bedieningsknoppen kreeg aangemeten. Daar komt het Spaanse merk nu niet meer mee weg en het is daarom goed om te melden dat ook de Leon beschikt over een digitale cockpit en een fraai centraal geplaatst multimediascherm. Bovendien is het geheel wat opgepept met een Spaans pepertje, want het dashboard met zijn trapezium luchtroosters is een stuk spannender dan voorheen. Helemaal in de trend van de tijd zet Seat vol in op digitalisatie en minimalisme. Bijna alles regel je via de schermen, alleen op het stuur en rond het pookje van de automaatbediening vind je nog wat knoppen. Verlichting, verwarming en volume regel je via het scherm of door aanraakgevoelige schuifregelaars. Op papier klinkt dat heel aardig, maar in de praktijk geniet een fysieke draai- of drukknop toch de voorkeur. Je schuift namelijk al snel te ver door, zodat de verwarming vol aanspringt of dat je een lichte gehoorbeschadiging oploopt door de radio op vol volume.

Wat ook niet meehelpt, is dat de aanraakpads van volume en verwarming naast elkaar geplaatst zijn en in het donker bijzonder slecht verlicht. Zo zet je al snel onbedoeld de verwarming kouder, terwijl je het volume lager wil zetten. Gelukkig kun je dat laatste ook via het stuurwiel doen en biedt het multimediascherm uitkomst voor klimaatinstellingen. Maar dan rest ons de vraag waarom je de schuifregelaars zou plaatsen.
Wat wel goed werkt in het donker is de sfeerverlichting. Niet alleen pas je eenvoudig de kleur en intensiviteit aan in het kleurenmenu. De dodehoekhulp is ook in de sfeerverlichting verwerkt en zal dus extra oplichten als iemand anders zich in jouw dode hoek bevindt. Originele en doeltreffende oplossing.

150 pk
250 Nm
221 km/h
8,4 s
6,2 (4.8) l/100km
110 g/km
A
22%
€ 25.695
€ 39.867
€ 731 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • 2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • 2018 - Seat Leon Cupra R

  • 2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • 2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

  • 2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • 2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2010 - Seat Leon Cupra R

  • 2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • 2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance