1.000 km rijbereik
De nieuwe aandrijflijn biedt zoals gezegd meer motorinhoud, want je beschikt nu over een 1.8 atmosferische benzinemotor in plaats van de 1.6 die Renault introduceerde in de Arkana. Geholpen door elektrokracht komt het totaalvermogen nu op 160 pk en dat is op een massa van 1.365 kg heel prettig. De opstelling is dus heel anders dan in de Austral en Espace, waar een 1.2 liter turbomotor zich door een elektromotor laat ondersteunen. Bij de Symbioz fungeert de elektromotor als turbo, zodat je niet het idee hebt dat de boel traag op gang komt. De benzinemotor kan daardoor in redelijke rust zijn werk doen, al doet het motorgeluid soms anders lijken. Zeker als je veel vergt tijdens een acceleratie laat de motor goed van zich horen, al vinden we het niet storend. Zoals we bij de 1.6 ook al opmerkten slaat de benzinemotor op onverwachte momenten wel aan, om als een soort generator de batterij weer te laden. Dat leidt even tot ongebruikelijk motorgeluid, maar dit verdwijnt al snel weer.
Zoals de aandrijflijn in de praktijk al bewees, is Renault met zijn hybride-aandrijflijnen samen met Toyota inmiddels koploper in Europa. Je ziet andere merken ook weer meer richting de hybride zonder stekker variant bewegen en dat is een mooie opsteker voor Renault dat kan bouwen op een jarenlange ervaring met deze configuratie. Zuinig in de praktijk en krachtig genoeg. Bovendien kun je nu 1.000 kg trekken met de Symbioz, toch iets meer dan de 750 kg van voorheen. De transmissie met zijn zes versnellingen op de benzinemotor en twee elektrische is ook wezenlijk anders dan bijvoorbeeld de CVT van Toyota. Je merkt weinig van de schakelmomenten en zowel op fossiele brandstof als met de elektromotor pakt de auto heel goed op. Je kunt best wat stukken volledig elektrisch rijden en het verbruik is mede daardoor nog eens afgenomen ten opzichte van de vorige aandrijving. Bovendien profiteert de Symbioz van een benzinetank met bijna 50 liter inhoud, zodat je in theorie meer dan 1.000 kilometer op één tankbeurt moet kunnen halen.
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine
Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition
MINI Countryman Cooper Serious Business
Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive
Audi Q2 1.4 TFSI S-line