Als een scherp mes door perfecte boter
De Spectre markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Rolls-Royce. Het is niet alleen het eerste volledig elektrische model van het merk, maar ook direct de krachtigste productie-Rolls ooit. Met 430 kW (584 pk) en 900 Nm aan koppel toont de Spectre dat elektrische aandrijving naadloos aansluit bij de filosofie van moeiteloze kracht. Of, zoals ze het in Goodwood noemen: waftability.
Zodra je instapt, valt het direct op: de Spectre rijdt niet, hij glijdt. De elektrische aandrijving levert een zijdezachte, constante stroom aan kracht. Geen brute acceleratie die je in je stoel drukt, maar een beheerste, vloeiende versnelling die rust uitstraalt. Luchtvering en actieve stabilisatoren houden de carrosserie zelfs op klinkerwegen opmerkelijk stabiel. Saai? Allesbehalve. Dankzij het lage zwaartepunt, vierwielsturing en een uitgekiende ophanging voelt de Spectre verrassend wendbaar, veel lichter en responsiever dan je op basis van zijn formaat en gewicht zou verwachten.
De besturing is licht, maar genoeg om vertrouwen te wekken, zowel in stadsverkeer als op hogere snelheid. Accelereren gebeurt moeiteloos en met waardigheid: een lichte beweging van het rechterpedaal volstaat om de bijna 2.900 kg zware coupé in stilte vooruit te laten zweven. En als het echt moet, sprint de Spectre in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u. Niet dramatisch snel, maar zoals je het van een Rolls-Royce mag verwachten: krachtig, soepel en met stijl.
En daarmee is de Spectre is zonder twijfel een meesterstuk, trouw aan het Rolls-Royce-DNA. Of het ontbreken van echt motorgeluid de magie versterkt of juist iets wegneemt, is uiteindelijk een persoonlijke beleving.