Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport

- 17 november 2018

Teleurstellend

Het is niet dat we al een template klaar hebben liggen, maar vaak kun je bij een test van een Volkswagen kort en duidelijk zijn: mooie materialen en een doordachte inrichting. Helaas gaat dat voor de T-Roc maar gedeeltelijk op. De indeling van het dashboard zit inderdaad logisch in elkaar en de ergonomie is op orde. Het materiaalgebruik is bij de T-Roc echter teleurstellend. Het gehele dashboard is opgetrokken uit goedkoop ogend kunststof dat, net als de deurpanelen, hard aanvoelt. Het interieur van de Polo voelt echt veel beter aan, terwijl onze testauto bijna 50 mille kost. 
Waar de auto wel weer punten mee pakt, is de techniek aan boord. Het multimediasysteem werkt fijn en het volledig digitale scherm achter het stuur kan ook onze goedkeuring wegdragen. Alle tellers, de kaart met navigatie-instructies en de af te spelen media zijn hierop te projecteren en naar wens in te delen. 
Een smartphone met iOS of Android spiegel je moeiteloos op het centraal geplaatste en goed afleesbare scherm in het dashboard en het draadloos opladen van de telefoon is maar een koud kunstje voor de T-Roc. 

De stoelen zien er qua vorming vrij standaard uit, maar weten toch in positieve zin te verrassen met hun ondersteuning. De zitting is lang genoeg en de instelopties zijn legio. De kenmerkende hoge zit en de daarbij horende gemakkelijke uitstap zijn natuurlijk belangrijke argumenten om een auto uit dit segment aan te schaffen. Het is dus goed om te merken dat de T-Roc erin slaagt om die verwachting waar te maken. Bovendien stelt de auto helemaal niet teleur als het om binnenruimte gaat. Zowel voor- als achterin houd je het zeer lang uit. Dat gerieflijke voor de achterpassagiers hadden we op basis van het exterieurontwerp niet durven voorspellen. Maar omdat de daklijn pas later afloopt, heb je geen gebrek aan hoofdruimte als je op de achterbank van de T-Roc plaatsneemt. Uiteraard kost het sportieve ontwerp wel bagageruimte, maar ondanks dat weet de T-Roc nog een goed bruikbare achterbak over te houden.

190 pk
320 Nm
219 km/h
7,2 s
8,2 (6.7) l/100km
152 g/km
E
22%
€ 38.290
€ 49.223
€ 902 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Seres 3

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M