Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

Pawel Piotrowski - 29 december 2014

Powered by Renault

Niet alleen de leaserijder profiteert van de nieuwe GLA 180 CDI, ook de particulier is voordeliger uit. In basistrim kost de nieuwe instapdiesel 1.801 euro minder dan de GLA 200 CDI. Je levert dan wel 27pk en 40Nm in. Mercedes puristen zal het daarnaast een doorn in het oog zijn dat de welbekende 2143cc OM 651 dieselmotor door het kleinere 1461cc blok van alliantiepartner Renault vervangen wordt. Rijd je dan nog wel met een echte Mercedes? Jazeker. De Duitsers hebben voel- en hoorbaar veel moeite gedaan om het Franse blok Duits karakter aan te leren. Tijdens de test waren we in de gelegenheid om exact hetzelfde blok in een Renault aan de tand te voelen. De kleine finesses komen dan overduidelijk naar boven drijven. In de GLA tokkelt het blok des Mercedes en is het beter gedempt. Ook komt de auto makkelijker van zijn plek en klinkt het blok bij hogere toerentallen minder rauw dan in de Renault.

Mercedes koppelt daarnaast zijn eigen versnellingsbakken aan de motor. De handmatige zesbak heeft vrij lange overbrengingen en dat brengt veel rust in de auto. Je kunt relatief schakellui rijden en op snelwegtempo draait de Franse motor minder toeren dan in een vergelijkbaar gemotoriseerde Renault. Dat draagt sterk bij aan het overheersende luxe rijgevoel in de Mercedes. Ook de op comfort gerichte stuur- en onderstelafstemming versterkt het comfortabele en ontspannen rijkarakter. De veerwegen van de GLA zijn langer dan in de A-Klasse en absorberen drempels en soortgelijke oneffenheden met meer souplesse. Het is niet zo'n vermoeiende auto als de sportief afgestelde A-Klasse. Met een sprinttijd van nul naar honderd in 12 tellen ben je bij het stoplicht wellicht niet als eerste weg, maar daar moedigt de Mercedes ook niet toe aan. Rustig en beheerst van A naar B cruisen is meer zijn domein. Dat heeft onbewust een positief gevolg op het brandstofverbruik. Met een gemiddeld testverbruik van 4,7 liter per 100 kilometer zul je met de GLA 180 CDI niet vaak hoeven tanken.

109 pk
260 Nm
190 km/h
12,0 s
4,7 (4) l/100km
105 g/km
D
22%
€ 35.350
€ 39.009
€ 715 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium

  • Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense

  • Aiways U5 63 kWh Showroom

  • Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • 2020 - Mercedes-Benz GLA 200 7G-DCT Premium Plus AMG Line