Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

- 13 november 2019

De pionier voorbij

Nissan was met de Leaf een pionier. Het was de eerste, relatief betaalbare, elektrische auto voor de consument, maar inmiddels zijn er in deze markt legio andere aanbiedingen. Houdt de Leaf vandaag de dag nog stand tussen de toenemende concurrentie? Een upgrade van de accu en elektromotor moet hier zorg voor gaan dragen.

In 2011 kwam de Nissan Leaf op de markt. De naam van de auto is eigenlijk een afkorting: Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family car. Destijds beschikte de auto over een accu van 24 kWh, maar kon het uiterlijk niet iedereen bekoren. In 2018 werd het allemaal al een stuk beter. Het design werd behoorlijk opgefrist en de auto beschikte voortaan over een accu van 40 kWh, hetgeen een praktisch bruikbare actieradius opleverde. Nissan doet er voor dit jaar nog een schepje bovenop en komt met de e+. Deze variant beschikt over nog eens 22 kWh extra, waardoor de totale accucapaciteit op 62 kWh komt. Hiermee moet een theoretische actieradius van 385 km haalbaar zijn. Daarnaast is de elektromotor verbeterd; voortaan levert hij 217 pk en 340 Nm koppel. Naast het hogere vermogen en actieradius wordt een zuiniger stroomverbruik beloofd. Welk effect deze verbeteringen in de praktijk hebben, zoeken we uit in een uitgebreide rijtest.

217 pk
340 Nm
157 km/h
7,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 36.990
€ 49.051
€ 491 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • DS 4 E-Tense 225 Rivoli

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • 2018 - Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2013 - Nissan Leaf Tekna

  • 2010 - Nissan Leaf