Volkswagen Golf GTE

- 1 februari 2015

Mooie mix

Wil je veel vermogen, een benzinemotor én 7% bijtelling, dan was je vooralsnog aangewezen op de spectaculaire, maar dure BMW i8. Voor de zakelijke rijder die wel houdt van een potje sturen, maar niet al teveel wil betalen, is de Golf GTE een welkome aanvulling. Rijd je enkel met de benzinemotor, dan is de auto al snel genoeg. Dit geldt tevens voor de e-mode. Hierin wordt alleen gebruik gemaakt van de elektromotor. Met 102 pk is hij sterk genoeg om goed mee te komen met het overige verkeer. Volledig elektrisch rijden kan tot een snelheid van 130 kilometer per uur. Daarboven en als meer vermogen nodig is, schakelt de brandstofmotor zonder schokken bij. Het gecombineerd maximum vermogen van 204 pk levert de Golf enkel als de GTE-knop naast de automaathendel is ingedrukt. Direct na het indrukken wordt de reactie op het gaspedaal vinniger en klinkt er een sportiever geluid. Hoewel het klinkt als een forse uitlaat, is het geluid niet afkomstig van onder de achterbumper. Onder de voorruit zit een membraan dat gaat trillen als gaspedaal beroert wordt. In de GTE-modus gaat de auto in 7,6 seconden naar de '100' - ondanks een leeggewicht van bijna 1.500 kilogram en ook op tussenacceleraties is de GTE bovengemiddeld rap. 

Ondanks dat in- en exterieur gericht zijn op sportiviteit, is de auto niet keihard geveerd. De auto reageert gewillig op stuurbewegingen, maar toch is de onderstelafstelling een mooie mix tussen sportiviteit en comfort. Drempels kun je met een hogere snelheid nemen dan je verwacht, zonder dat de ruggenwervels het zwaar te verduren krijgen. In snel genomen bochten helt de carrosserie niet of nauwelijks over. Door de elektrisch bekrachtigde besturing voel je in het stuurwiel niet zo heel veel, maar via het onderstel wordt voldoende doorgegeven op welke ondergrond je rijdt. Een échte hardcore GTI is de GTE niet, maar het is wel een goede middenweg. Vooral de zakelijke veelrijder zal dankbaar zijn en na een lange rit niet met zwetende handen en een pijnlijke rug uitstappen. 

204 pk
350 Nm
217 km/h
7,6 s
7,4 (1.5) l/100km
39 g/km
A
22%
€ 37.990
€ 42.012
€ 770 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI