Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

Pawel Piotrowski - 2 juni 2014

Van A1 tot A8 hoge standaard

Op de plaats waar gewoonlijk de koelvloeistoftemperatuurmeter zit heeft Audi de tweede tankmeter voor de CNG-tanks weggewerkt. Naast de meter zit een apart lampje dat aangeeft of je op benzine of aardgas onderweg bent. Een knop om over te schakelen ontbreekt in het interieur, dat gaat namelijk volledig automatisch. Afgezien van de talrijke g-tron badges zijn er geen andere verschillen aan te wijzen. Persoonlijk vind ik het een beetje too much en jammer dat het niet weggelaten kan worden. Nietsvermoedende passagiers worden met de neus op de feiten gedrukt door het g-tron opschrift op de instaplijsten, dashboard, instrumentarium en keuzehendel van de S-Tronic transmissie. Dat had wel iets subtieler gekund.

Wat daarentegen nagenoeg niet beter kan is de algehele kwaliteitsbeleving en ergonomie van het interieur. Audi hanteert van A1 tot A8 dezelfde hoge standaard waar weinig op aan te merken valt. Aanbevelenswaardig is de upgrade van het MMI navigatiepakket naar MMI navigatie plus met MMI touch en het 7-inch grote hogeresolutiescherm. Dat oogt fraaier dan het karige standaardscherm en past beter bij de algehele kwaliteitsindruk van de auto. Het optionele sportstuurwiel met afgevlakte onderzijde en dikkere krans zou ik ook altijd bestellen. Het ligt fijn in de hand en oogt door toepassing van geperforeerd leder lekker exclusief. Een nadeeltje van de g-tron vind je helemaal achterin; door de bijgevoegde aardgastanks is de bagageruimte 100 liter kleiner.

110 pk
200 Nm
197 km/h
10,8 s

Error loading images. One or more images were not found.