Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

- 9 oktober 2018

Opgeruimd, maar niet klinisch

Vanbinnen is het ook zoeken naar veranderingen na de facelift. We zien een gewijzigd multimediasysteem en nieuwere tellers. Het minimalistische van voor de facelift is gebleven en dat geeft het geheel een opgeruimde en strakke indruk. Tevens is het fijn om te merken dat de aanraakcommando's van de knoppen naast het scherm veel sneller worden opgepakt. Bovendien heb je nu beschikking over Apple Carplay en, wellicht nog wel fijner, een goed werkende spraakassistent. Deze schitterde tot voor kort nog door afwezigheid. De navigatie maakt gebruik van TomTom-kaarten en zowel de instructies als het kaartenmateriaal zijn zeer betrouwbaar. De gesproken begeleiding is duidelijk en de live verkeersinformatie hielp ons meerdere malen om vele minuten van een vertraging af te snoepen. Als test plaatsten we de mobiele app Waze naast het systeem van Peugeot en dan blijkt dat het ingebouwde Peugeot Connect echt niet onderdoet voor de smartphone, maar dan op een groter scherm.

We reden eerder voor langere tijd in de 308 GT van voor de facelift en toen viel ons op dat de stoelen op den duur vrij hard aanvoelden. Hoe anders is het bij de heerlijk zittende lederen zetels in de huidige testauto. Niet alleen zien de stoelen er bijzonder fraai uit, ze zitten ook lekker zacht en bieden toch een goede zijdelingse steun. De zitting geeft voldoende ondersteuning aan de bovenbenen en bovendien kun je je knie prima laten rusten tegen het kunststof van het dashboard. Ook achterin heb je geen reden tot klagen; ondanks de aanwezigheid van het panoramisch dak heb je voldoende hoofdruimte en daarnaast kun je zelfs als langere achterbankbewoner je benen prima kwijt. Wel is het jammer dat er in de testauto bespaard is op oplaadpunten. We hebben in de gehele auto de beschikking over één USB en één 12V-ingang. De achterpassagiers hebben het nakijken, want voor hen er is geen mogelijkheid tot het opladen van elektronica.

130 pk
230 Nm
207 km/h
10,2 s
7,6 (5.1) l/100km
118 g/km
B
22%
€ 23.790
€ 40.274
€ 738 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline