Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

Pawel Piotrowski - 27 mei 2011

Zware klus

De keerzijde van de groeispurt van de Astra komt tijdens het rijden naar voren. Het hogere ledige gewicht is duidelijk merkbaar aan de niet meer dan passabele prestaties die de 1.4 Turbo weet neer te zetten. Dit geblazen blok heeft de oude atmosferische 1.8 motor vervangen en heeft een identiek vermogen en iets hoger koppel. Belangrijker is echter dat het nieuwe turboblok zowel vermogen als koppel eerder vrijgeeft. De daarmee theoretisch gepaard gaande betere prestaties worden echter volledig tenietgedaan door het hogere gewicht. Om vlot door te rijden ben je genoodzaakt om de motor flink in de toeren te jagen en dat komt het verbruik logischerwijs niet ten goede. Daar komt nog bij dat de 1.4 Turbo een nogal rauwe loop heeft en in de verte zelfs als een dieselmotor klinkt. In deze klasse bestaan fijnere turbomotoren die beduidend beter presteren. Gelukkig is het onderstel van de Sports Tourer wel dik in orde. Vering en demping zijn vrij stevig en dat beïnvloedt het weggedrag gunstig. Daarnaast stuurt de Astra Sports Tourer direct en licht zoals we dat ook van de hatchback kennen.

140 pk
200 Nm
200 km/h
10,5 s
8,7 (6.4) l/100km
149 g/km
D
22%
€ 20.095
€ 33.258
€ 610 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG

  • Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • 2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • 2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • 2012 - Opel Astra GTC OPC

  • 2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • 2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • 2006 - Opel Astra 1.4 Edition

  • 2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo

  • 2006 - Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition