Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

- 9 maart 2010

Herkenbaar

Het lijnenspel van de Fiesta laat er geen twijfel over bestaan: Ford richt zich met deze auto onmiskenbaar op een jong publiek. De auto heeft een eigenzinnig uiterlijk met scherpe lijnen meegekregen en past daarmee perfect binnen het overige modellenaanbod van Ford, dat eveneens volgens de ‘Kinetic’-designfilosofie is vormgegeven.

Met name aan de voorkant is het familiegezicht duidelijk aanwezig. De koplampen lijken duidelijk te zijn geïnspireerd op die van de Mondeo en ook de ruim bemeten luchtinlaat is gezichtsbepalend bij enkele andere modellen binnen het Ford-gamma. Ten opzichte van de reguliere Fiesta onderscheidt de ECOnetic zich met een luchtinlaat die uit het oogpunt van het verbruik is aangepast. Deze grote ‘gapende’ opening zorgt er - samen met de hoge plaatsing van de forse koplampen en de daardoor relatief hoge aansluiting van de motorkap op de A-stijl - voor dat de Fiesta schuin van voren een vrij imposante indruk achterlaat. In dat opzicht deelt de auto deze eigenschap met de Peugeot 207. Dit effect lijkt versterkt en in grote mate zelfs veroorzaakt te worden door de om verbruiksredenen gereduceerde velgdoorsnede van 14 inch, die in de riant gevormde wielkasten al snel tot ‘stepwieltjesformaat’ lijkt te worden gedegradeerd. Velgen met een diameter van 16 en 17 inch die onder eerder geteste Fiesta’s waren gemonteerd, kwamen daarentegen allerminst onderbemeten over. Hoewel de 14 inch velgen onder de ECOnetic wat minder in balans zijn met het design van de auto, is de keuze met het oog op de reductie van het verbruik wel goed te verklaren. Wat dat betreft heeft Ford er goed aan gedaan ook het onderstel van de Fiesta ECOnetic te verlagen. Naast het feit dat dit positief bijdraagt aan zowel de aerodynamica als het verbruik, camoufleert het tot op zekere hoogte de onderbemeten indruk die de velgen achterlaten.

En profil oogt de Fiesta eerder speels dan imposant. De oplopende taillelijn - versterkt door een parallel over de flank lopende vouw - en de aflopende daklijn geven de Fiesta een heel eigen uitstraling. De achterkant sluit hier fraai op aan: de oplopende vouw die over de flank loopt, doorsnijdt de achterlichten en loopt onder de achterruit door over de volle breedte van de achterkant. Ook de aflopende daklijn lijkt zijn weg ongehinderd te vervolgen in zowel de hooggeplaatste en scherp gesneden achterlichtunits als de achterruit. De hemelsblauwe lak van de testauto oogt harmonieus met de vormgeving en onderstreept het eigenzinnige lijnenspel van de Fiesta.

90 pk
212 Nm
178 km/h
12,3 s
4,4 (3.7) l/100km
98 g/km
D
22%
€ 18.772
€ 22.122
€ 406 / maand
€ 223 - € 235 / kwartaal
  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura