Toch wel anders
Maar we bekijken eerst het exterieur van de 6e, die in Takumi Plus tenue voor ons staat. De zakenbolide heeft duidelijke familietrekjes, al zijn ze op geheel eigen wijze aangebracht. Zo ademt de voorzijde het bekende Kodo design, maar met een veel grotere en dichte grille dan we gewend zijn. Zoals we dat kennen van bijvoorbeeld Nio en Xpeng zijn de bovenste lichtunits alleen voor de dagrijverlichting en zijn de koplampen daaronder geplaatst. De randen van de grille zijn verlicht, wat bijvoorbeeld opvalt als je de Mazda aan de laadpaal zet en een lichtanimatie laat zien dat het opladen is gestart.
De achterzijde is ook onmiskenbaar Mazda, door de ronde lichtsignatuur en natuurlijk de uitgeschreven merknaam. Samen met de doorlopende verlichtingsbalk voldoet de Mazda daarmee direct aan het huidige modebeeld in de auto-industrie, dus die vinkjes zijn alvast gezet. Een achterspoiler komt tevoorschijn als je boven een bepaalde snelheid rijdt, of als je deze zelf uitklapt via een druk op het scherm.
De zijkant vinden we een stuk anoniemer, hier zien we geen enkele verwijzing naar de vorige Mazda 6 die voorzien was van ranke lijnenspel, dat golvend naar de neus toeliep. Gelukkig is op de flanken de merknaam aangebracht, anders zouden we er niet direct een Mazda in herkennen. De 6e is een echte liftback met een volledige vijfde deur, wat een hoop goeds belooft voor de toegang naar de kofferruimte. Bovendien spreekt Mazda van een wielbasis van bijna drie meter, dus de inzittenden zouden ook geen reden tot klagen moeten hebben.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring