Mazda 6e EV Takumi Plus

- 8 juli 2025

Ga voor de kleinste

We zien dus niet heel veel eigens in het interieur van de Mazda 6e, maar hoe is dat tijdens het rijden met deze nieuwe telg? Daar laat de auto eigenlijk geen steken vallen, al kunnen we ook aan het rijgedrag niet afleiden met een Mazda onderweg te zijn. De auto stuurt wat afstandelijk, al heb je nergens het gevoel met een hele zware wagen onderweg te zijn. Het onderstel is lekker op comfort ingesteld, zonder heel week aan te voelen. Bovendien zijn de 258 pk's meer dan voldoende om goed met het verkeer mee te komen, zelfs op de Duitse Autobahn waar we de Mazda de sporen geven. In 7,6 seconden is de 100 km/h per uur bereikt, om het bij 175km/h voor gezien te houden. Daarbij koerst de auto standvastig en hoef je ondanks de lichte besturing niet constant te corrigeren. De aandrijflijn bouwt de afgifte van het vermogen heel mooi op, zodat je het gevoel hebt dat de auto niet alle kracht in één keer loslaat tijdens het accelereren.

We rijden met de kleinste batterij en dat is met een reden. Er is namelijk ook een long range versie van de 6e, maar daar zitten wat haken en ogen aan. De kleine batterij is een LFP-versie, die veel vaker en voller kan worden opgeladen zonder te degraderen. De Long Range heeft oudere batterijtechniek en zou je het beste tot 80% opladen voor het langdurig behoud van de capaciteit. Waar de kleine batterij goed is voor 479 kilometer rijbereik, stelt de Long Range 552 km in het vooruitzicht. Haal daar twintig procent vanaf en je bent met de standaardversie al in het voordeel. Aan de Long Range kleeft nog een nadeel en dat is de bescheiden DC-lader die 90 kW snelladen mogelijk maakt. De LFP batterij kan laden tot 165 kW en dat betekent dat je aan de snellader bijna twee keer zo snel weg bent. We zouden dus altijd voor de goedkopere 6e met 479 kilometer rijbereik gaan, je hebt dan ook nog eens iets meer vermogen. Beide versies zijn overigens goed voor 1.500 kg trekvermogen.

258 pk
320 Nm
175 km/h
7,6 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 44.990
€ 47.990
€ 880 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • DS 5 BlueHDi 150 Chic

  • Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 MPS

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring