Mist overtuiging
We kunnen niet zeggen dat Mazda vol overtuiging op de elektrische toer is gegaan. Natuurlijk kwam het merk jaren geleden al met een volledig elektrisch model, de MX-30. Maar van die auto wisten we eigenlijk al direct dat het geen kaskraker zou worden. Daarvoor was de auto te eigenzinnig en het rijbereik te beperkt. Niet vreemd dat je de MX-30 alleen nog met een range extender kunt krijgen en ook die versie verdwijnt binnenkort van het toneel.
Maar daar laten de Japanners zich niet door uit het veld slaan, want ze introduceren nu wederom een elektrisch model. En die auto heeft veel betere kaarten, want de Mazda 6e waar we het over hebben opereert in het populaire D-segment. Je zou de auto als een opvolger van de Mazda 6 kunnen zien, een model dat sinds de introductie in 2002 ruim vier miljoen keer is verkocht. Maar deze elektrische versie heeft wel duidelijk andere genen, aangezien de auto door Changan-Mazda in China wordt gebouwd. In die samenwerking heeft de Japanse fabrikant 47 procent van de aandelen, dus we zijn benieuwd in hoeverre je van een echte Mazda kunt spreken. Tijd om de elektromotor te starten en dat te ondervinden.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring