Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

- 11 oktober 2023

Op de tast

Hoewel de auto helemaal geen kinderachtige buitenmaten heeft, voelt de MX-30 vanbinnen compact aan. Zeker achterin, waar twee kleine raampjes je een ingesloten gevoel geven. Nu is die plek voor volwassenen toch al niet de beste zitplaats, want been- en hoofdruimte zijn niet in overvloede aanwezig. Zeker als je het er voorin royaal van neemt, want een lange bestuurder zal zijn stoel ver richting de achterbank instellen.

Bestuurder en bijrijder hebben overigens geen reden tot klagen, want de zitpositie is prima. Als bestuurder tuur je uit over een heel rustig instrumentarium, dat in de duurdere versies wordt aangevuld met een head-up display. Het bovenop het dashboard geplaatste scherm is misschien niet zo groot, maar het geeft wel een heldere weergave van onder andere navigatie en multimedia. Bediening gaat niet via een aanraakscherm, maar met de goed reagerende controller op de middenconsole. Het is een verademing dat Mazda vasthoudt aan fysieke knoppen voor heel veel functies, zodat je de focus op de weg houdt en veel op de tast bedient. Het zorgt voor rust aan boord, net als de tijdloze en strakke indeling en kleurstelling van het interieur. Bovendien voelt het geheel solide aan en zorgt de knipoog naar het erfgoed (de Japanners begonnen ooit als kurkfabrikant) middels de kurkelementen in het interieur voor wat kleur. Wij rijden de MX-30 met lichte bekleding, wat het geheel toch al opvrolijkt. De dag erna reden we een MX-30 waar het binnenste in bijna volledig zwart was uitgevoerd en dat maakt de sfeer toch wat stemmiger.
Aan het comfort is zeker gedacht, want het blijft goed stil aan boord van de Mazda. Mits je de motor niet al teveel aanspreekt, maar daar komen we zo op.

Comfortabel zijn ook de voorstoelen, die goed zijn te verstellen. De zitting is echter kort, wat de ondersteuning van de bovenbenen bemoeilijkt.
Aan het praktisch gemak is gedacht, want de MX-30 grossier in (al dan niet met kurk afgedekte) bekerhouders en opbergvakjes. Bij de kofferbakruimte merk je wel dat de Mazda vooral als stadsauto in de markt wordt gezet, want een inhoud van 350 liter is niet overdreven. Je moet immers de laadkabel ook nog kwijt.

170 pk
265 Nm
140 km/h
9,1 s
4,3 (1) l/100km
21 g/km
A
22%
€ 35.850
€ 45.290
€ 830 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • 2020 - Mazda MX-30 E-Skyactiv Luxury