Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

- 3 augustus 2022

Geslaagde mix

Wie op zoek is naar een excentrieke auto kan zich al decennia lang melden bij Citroën. In het verleden met auto's als de Mehari en CX en tegenwoordig met de C3 Aircross en ë-C4. De C5 X is hier geen uitzondering op. In een poging de auto te definiëren lopen we al snel vast. Dit is geen cross-over, geen station en ook geen sedan; dit is typisch Citroën.

Toch zit er meer logica achter dan je zou verwachten. De markt voor traditionele stationwagens loopt al jaren terug. Carrosserievormen als SUV's en cross-overs winnen terrein. Door de ruimte van een stationwagen en het uiterlijk van een cross-over te combineren doet Citroën een slimme zet. Op alle fronten blijft de C5 X herkenbaar als een Citroën van deze tijd. De geknepen dagrijverlichting, brede grille en hoekige koplampen doen direct het vermoeden bevestigen dat er een Fransman in de binnenspiegel opdoemt. De achterzijde met zijn aflopende daklijn is uniek; met een dubbele spoiler en uitlopende achterlampen - met een beetje fantasie in een 'X' vorm - hebben de ontwerpers een smaakgevoelige reisauto op de markt gezet.

225 pk
360 Nm
225 km/h
8,9 s
2,7 (1.3) l/100km
30 g/km
A
22%
€ 45.250
€ 50.590
€ 927 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota C-HR Plug-In Hybrid Premiere Edition

  • Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

  • 2011 - Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2008 - Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • 2008 - Citroën C5 2.0 HDiF Comfort