Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

- 24 augustus 2020

Concessies

We hebben mogen concluderen dat het uiterlijk vrijwel ongewijzigd is gebleven. In het interieur zijn de verschillen groter. Er moet namelijk een accu worden meegenomen van ruim 150 kg en die stop je niet even weg in een handschoenkastje. Mercedes-Benz heeft de keuze gemaakt er een deel van de bagageruimte aan op te offeren. Na het opentrekken van de kofferbak is het verschil direct zichtbaar. Een reguliere A-klasse heeft 370 liter aan bagage te verstouwen en deze plug-in variant komt niet verder dan 310 liter. Daarnaast moet er ook iedere keer een fikse laadkabel worden meegenomen die nog wat extra ruimte afsnoept van het geheel. Ter vergelijking, de kofferbakruimte is daarmee net zo groot geworden als een Opel Corsa. Meer kofferruimte zal je vinden bij de Limousine variant van de 250 e. Maar met 345 liter is dit ook niet echt een ruimte om over naar huis te schrijven, er zijn genoeg B-segmenters die meer kunnen verstouwen in hun kofferbak. Voor wie op zoek is naar meer ruimte, een ster op de kap en plug-in hybride techniek is het wachten op de CLA Shootingbrake. Cijfers over de bagageruimte van dit model waren nog niet te vinden.

Voordeel van de accu's in de kofferbak is dat je in passagierscompartiment geen enkele concessie doet in ruimte. Het interieur is ongewijzigd en daarmee nog steeds perfect. Al eerder waren we enthousiast over alle voordelen die die prachtige interieur ons biedt, lees vooral onze test terug als je alles wilt weten over dit interieur. Het is oprecht een plezier binnen in de A-klasse te verblijven. Het benoemen waard is het MBUX augmented reality voor navigatie. Het systeem werkt samen met een camera die is weggewerkt achter de voorruit en daarmee de navigatieaanwijzingen op het wegdek projecteert. Dit alles is te volgen via het infotainmentscherm in het midden van het dashboard. Platgeslagen krijg je dus een grote pijl te zien op het wegdek en worden straatnamen en huisnummers geprojecteerd. Vooral in drukke stedelijke omgevingen een feature die goed van pas komt. Praktisch en slim voor in de stad zijn ook de rijmodi die zijn in te stellen. Zo kan de auto aan de hand van de navigatie energie besparen om in de stad volledig elektrisch te rijden en juist daar de uitstoot te reduceren tot nul. Wat ook de nodige energie voor onderweg kan besparen is het vooraf opwarmen of laten afkoelen van de auto. Met de Mercedes-Me applicatie op je smartphone kan alles van te voren worden ingesteld en blijf je op afstand verbonden met de auto.

218 pk
450 Nm
235 km/h
6,6 s
1,8 (1) l/100km
23 g/km
A
22%
€ 44.465
€ 45.070
€ 826 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • 2018 - Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • 2015 - Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition

  • 2012 - Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style

  • 2008 - Mercedes-Benz A-Klasse CoupĂ© A150 Avantgarde

  • 2006 - Mercedes-Benz A-Klasse A180 CDI CVT Avantgarde