Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

- 28 december 2020

Echt anders

Ook vanbinnen is de ID.3 op zijn zachts gezegd vernieuwend te noemen. Denk aan een andere indeling van zowel dashboard als middenconsole, andere materialen op stoelen en panelen en een andere bediening van de transmissie. Qua opstelling doet het denken aan de bediening van de BMW i3: klein schermpje achter het stuur met de broodnodige info, de hendel van de transmissie aan datzelfde stuur vast en een groot centraal geplaatst scherm. Anders dan bij de i3 dien je ook bijna alles via dat centrale scherm te regelen, want een controller of andere fysieke knoppen schitteren door afwezigheid. Het geeft een heel opgeruimde indruk en in de praktijk blijkt de bediening ook goed te werken. Waar mogelijk zijn dus knoppen weggelaten, maar Volkswagen is daar wel in doorgeschoten. Zo vind je maar twee knoppen voor de raambediening op het deurpaneel van de bestuurder. Als je de achterruiten wilt bedienen, moet je eerst de touchknop met Rear erop aantikken.

Vervolgens gebruik je dezelfde bedieningsknoppen als bij de voorruit, maar dat betekent dus een extra handeling. De vrijgekomen middenconsole wordt goed benut door een overvloed aan bekerhouders, bagagenetten en andere aflegvakjes. Door het contrast met de lichtere kunststoffen en bekledingen, gecombineerd met de grote raampartijen, krijg je een heel ruimtelijk gevoel in de ID.3. Doordat je ook wat hoger zit dan in bijvoorbeeld een Golf, wordt dat gevoel versterkt. Op die zit is nog wel het één en ander aan te merken, want qua zitcomfort komen de stoelen van de 1st Plus edition niet in de buurt van de sportzetels uit de Golf. We missen een verstelbare lendensteun en verlengbare zitting en daarnaast is de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar. Zowel de zitting als de wangen zijn vrij breed en vlak gepositioneerd, zodat je sneller gaat schuiven in bochten. De geboden ruimte is echter bovengemiddeld voor het segment. Datzelfde geldt voor de achterbank, waar je ook als lange volwassene een prima plek vindt. De zitting is hoog, maar je houdt een goede hoofdruimte over. Ook aan beenruimte is geen gebrek.
De achterbak van de ID.3 is krapper en bovendien heb je te maken met een behoorlijk tildrempel. Toch kan dat de ID.3 niet onthouden van het predicaat bijzonder praktisch, want de geboden ruimte en opbergmogelijkheden zijn uitzonderlijk goed.

204 pk
310 Nm
160 km/h
7,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 36.880
€ 44.785
€ 448 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR