Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

- 30 april 2015

Dorstige krachtpatser

De geteste Focus Wagon is voorzien van de 1.5 liter EcoBoost benzinemotor. Deze motor levert 150pk en dit is in de praktijk meer dan voldoende. De motor werkt heel soepel en kracht kom je nooit te kort. Uitnodigen tot doortrappen doet de auto niet, omdat bij een laag toerental al voldoende koppel aanwezig is. Deze souplesse betekent ook dat er schakellui gereden kan worden. Zakelijke rijders die geen caravan hoeven te trekken hebben aan de 1.0 EcoBoost ook voldoende -zeker de 125pk variant- en kunnen dan profiteren van een lagere bijtelling tot 2016. Wanneer een trekgewicht van 1.500 kilo geremd u als muziek in de oren klinkt, is deze motor de ideale keus. Ook wanneer een automaat gewenst is, want dit is de enige benzinemotor die gekoppeld kan worden aan de zestraps automaat.

Ten opzichte van de 1.0 zet de motor daar wel een minder verbruik tegenover, want een bescheiden drinker is de 1.5 niet. Het testverbruik kwam met 7,6 l/100km ruim boven de fabrieksopgave uit en zelfs bij lange stukken op de cruise control kwam het verbruik niet onder de zeven liter per 100 kilometer.
De Focus bewijst dat de auto nog steeds de best rijdende in zijn segment is. Met de facelift is de stuurinrichting aangepakt, waardoor de wagen nog een tandje directer is. Denk daar het fijne onderstel -stevig maar nooit oncomfortabel- bij en de optelsom is compleet.

150 pk
240 Nm
210 km/h
9,1 s

Error loading images. One or more images were not found.