Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

- 16 september 2014

Minder vermogen, betere prestaties

Vergeleken met de wijzigingen aan de techniek is datgene wat veranderd is aan ex- en interieur een kleinigheid. De Juke was naar keuze voorzien van een 1.5 diesel of een 1.6 benzine, met of zonder turbo. Deze motoren zijn nog steeds leverbaar, al is de ongeblazen 1.6 niet dezelfde motor als voorheen. In plaats van 117 pk heeft hij er nu slechts 94. Om het gat ten opzichte van de geblazen 1.6 te dichten gebruikt Nissan de geblazen 1.2 met 115pk, die kennen we onder andere uit de Qashqai. Hoewel hij iets minder vermogen heeft, is het koppel fors hoger. Hierdoor voelt de Juke een stuk kwieker aan en levert de motor eenvoudig zijn prestaties. Daarbij word je extra opgezweept om nog eens te schakelen. Niet alleen gaat het wisselen van verzet met een hoop gevoel en precisie, elke keer als je het gas los laat klinkt er van onder de motorkap een sis en een plof.

Zelfs in de ecomodus word je eraan herinnerd dat er een turboblokje in het vooronder ligt. Het verschil tussen de zuinige en de andere standen is behoorlijk. Is een laag verbruik niet de eerste prioriteit, dan is het blokje hitsig en reageert het vinnig op het gaspedaal - waarbij het verschil tussen 'sport' en 'normaal' niet zo groot is. Wil je juist zo efficiënt mogelijk omgaan met de benzine, dan voelt het geheel geknepen aan en word je tegengehouden om te versnellen. Met een combinatie van snelweg, buitenwegen en stadsverkeer én gebruik makend van zowel de ecomodus als de normale stand, kwamen we op een gemiddeld verbruik van 7,1 liter per 100 kilometer. De fabrieksopgave van 5,6 liter per 100 kilometer is bij een normaal rijgedrag niet te halen, maar het praktijkverbruik is ondanks de betere prestaties lager dan van de 1.6 die deze motor vervangt.

115 pk
190 Nm
178 km/h
10,8 s
7,1 (5.6) l/100km
129 g/km
D
22%
€ 17.990
€ 26.330
€ 483 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • Renault Captur 90 dCi Dynamique

  • Peugeot 2008 1.6 VTi Allure

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • 2022 - Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • 2020 - Nissan Juke DIG-T 117 6MT N-Design

  • 2013 - Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T

  • 2010 - Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna