Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

- 28 mei 2015

Strakke mijlpaal

''Wow, it's amazing. It's the first Japanese car I would absolutely consider to buy'' klinkt het uit de mond van een Jaguar rijdende Duitse advocaat voor de ingang van het hotel waar de nieuwe Mazda CX-3 staat geparkeerd. Na het horen van de beschikbare motorvariaties is er enige teleurstelling in zijn blik te bespeuren. "No V6?". Het geeft wel aan dat het brutale design van de auto menig omstander positief verrast. Onder andere het door de KODO-designtaal geïnspireerde ontwerp moet er voor zorgen dat de auto in het snel groeiende compacte cross-oversegment een groot marktaandeel opbouwt.

Met argusogen bekeek Mazda het succes van concurrent Renault met de Captur. Maar nu is er een antwoord in de vorm van de CX-3. Een belangrijke mijlpaal voor het merk, want net als vier jaar geleden met de CX-5 begeeft Mazda zich in een heel nieuw segment. Of de auto zich in deze klasse, met voornamelijk gloednieuwe medespelers, staande kan houden onderzochten wij door de auto uitgebreid aan de tand te voelen.

120 pk
204 Nm
192 km/h
9,0 s
onb (5.9) l/100km
137 g/km
D
22%
€ 20.990
€ 27.490
€ 504 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2020 - Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • 2018 - Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M