Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

- 14 april 2013

Rijden voor een prikkie

Rijden doet de Panda CNG zoals elke Panda: comfortabel en met een verrassend directe besturing. Door zijn hogere zwaartepunt helt de auto iets meer over in bochten, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Zoals we in de test van de Panda TwinAir al aangaven is het rijden met de tweecilinder even wennen - als je op je gehoor schakelt zit je te hoog in de toeren - maar in de praktijk blijkt het een verrassend fijn blokje. Trillingen en vibraties zijn wat vreemd als je een viercilindermotor gewend bent, maar de prestaties zijn verrassend. Door een andere programmering van de software van de motor - om het mogelijk te maken om op CNG te rijden - heeft deze Panda 5pk minder, maar dat is in de praktijk niet merkbaar.

Niet alleen is de auto rap genoeg, ook kun je behoorlijk zuinig rijden. Fabrieksopgaven worden bijna nooit gehaald en dus ook deze keer kwamen we uiteindelijk niet tot de opgegeven 4,8 liter per 100 kilometer. Toch is een testverbruik van 6,1 liter per 100 gereden kilometers niet slecht. Rijd je enkel op CNG, dan verbruik je om en nabij 1 kilogram gas per 30 kilometer. Gezien de lage kosten - iets meer dan één euro per kilo - is de prijs per kilometer een stuk lager dan wanneer je enkel op benzine rijdt.

80 pk
145 Nm
155 km/h
12,8 s
6,1 (4.8) l/100km
86 g/km
A
22%
€ 12.795
€ 16.348
€ 300 / maand
€ 159 - € 174 / kwartaal
  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate

  • Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge

  • 2020 - Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • 2012 - Fiat Panda Twinair 85 Lounge

  • 2007 - Fiat Panda 100HP