Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

- 14 april 2013

Rijden op afval

Autogas an sich is al behoorlijk ingeburgerd in Nederland. Een lage literprijs en de mogelijkheid om een tank in te bouwen in een bestaande benzineauto, zorgden de laatste jaren voor een stijging van de populariteit. Niet alleen achterafinbouw is een mogelijkheid, zo bewijst bijvoorbeeld de Mazda2 BiFuel. De Panda is gebouwd volgens hetzelfde principe als de Mazda, maar is niet voorzien van een LPG- maar van een CNG-installatie. CNG is de afkorting van 'Compressed Natural Gas', simpelweg samengeperst biogas. Normaliter is dit gewoon aardgas en dus een fossiele brandstof, maar tank je het aan de Nederlandse pomp, dan is een groot gedeelte van het gas gewonnen door middel van vergisting van natuurlijke afvalproducten zoals houtsnippers en voedselresten. In de nabije toekomst zal het getankte CNG een 100% niet-fossiele brandstof zijn en op die manier de milieudruk verlagen. Nadeel is dat CNG nog niet overal getankt kan worden. Op dit moment zijn er in ons land zo'n 100 CNG-tankstations, maar de verwachting is dat dit binnen een jaar verdubbeld zal zijn.

80 pk
145 Nm
155 km/h
12,8 s
6,1 (4.8) l/100km
86 g/km
A
22%
€ 12.795
€ 16.348
€ 300 / maand
€ 159 - € 174 / kwartaal
  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Ford KA+ 1.2 Trend Ultimate

  • Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge

  • 2020 - Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • 2012 - Fiat Panda Twinair 85 Lounge

  • 2007 - Fiat Panda 100HP