Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

Pawel Piotrowski - 1 oktober 2009

Raamslingers

Zittend achter het nieuw vormgegeven stuur van de Octavia valt als eerste de aanwezige ruimte op. Zowel aan been- als hoofdruimte is geen enkel gebrek, ook de bewegingsvrijheid op de achterbank is dik in orde. Voor een compacte middenklasser is dat zeer netjes. Door het hoge dashboard, de volumineuze middenconsole en de zakelijke sfeer heb je daarnaast sterk de indruk met een grotere auto op stap te zijn. Met de facelift hebben nieuwe bedieningsorganen en wat meer decoratiepanelen hun intrek in het Octavia interieur gevonden. Bloedmooi is het dashboard daardoor nog niet, maar het geheel ziet er wel tot in de puntjes verzorgd uit. Alles zit daar waar je het verwacht, slechts het knopje voor de spiegelverstelling is op een vreemde plek geplaatst.

Met het Business Line pakket is de Octavia voldoende goed uitgerust. Zaken als een regensensor, halfautomatische airco en het ingebouwde Amundsen navigatiesysteem met touch screen maken er een complete auto van. Via de stuurbediening kan naast het fabuleus klinkende geluidssysteem ook de boardcomputer worden bediend. Daarop is onder andere het actuele verbruik en de rijrichting af te lezen. Deze op het eerste oog volledige uitrusting weet achterin met antieke raamslingers te verrassen. Ja, ze bestaan nog anno 2009! Wie per ongeluk vergeet om het elektrische mechanisme aan te kruisen kan dus weer ouderwets zijn armspieren gaan trainen.

Gelukkig weet de Octavia dit gemis goed te maken met allerlei handige zaken. Zo zit er een bruikbaar aflegvak in de middelste armsteun achterin, het exemplaar voorin is met een zacht stofje bekleed en goed verstelbaar. Op verschillende plaatsen in het interieur zijn bruikbare haakjes aangebracht, waar desnoods een jas zijn plekje vindt. Maar ook een paraplu kan in een breed vak, dat zich tussen de achterstoelen en de afdekhoes bevindt, worden weggestopt. De brede en diepe bagageruimte kan door het omklappen van de rugleuningen snel worden vergroot. Dat er vervolgens geen vlakke laadvloer ontstaat is een beetje jammer.

105 pk
250 Nm
190 km/h
11,9 s
5,2 (4.4) l/100km
114 g/km
E
22%
€ 18.500
€ 27.950
€ 512 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline Business

  • Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ

  • Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • 2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • 2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG

  • 2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente