Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

Harold Rolloos - 13 maart 2009

Rechttoe rechtaan

We hadden in het begin van deze test al bij het juiste eind. De Škoda Octavia is een degelijke, ruime auto die er zakelijk uitziet – hij is strakker dan het vorige model – en goed presteert, zonder er echt uit te springen. De DSG-transmissie is al vaker geroemd en ook in dit geval verdient het weer alle lof.

Toch ontdekten wij een paar missers. Het trekkoord voor het sluiten van de kofferbak komt armetierig over. Verder is de dieselkrachtbron verouderd en maakt hij veel lawaai. Daarnaast is het onderstel te hard geveerd. Wie daar niet om maalt en er genoegen mee neemt, koopt voor iets meer dan 30.000 euro een ruimte auto – de kofferruimte is enorm – met een behoorlijke standaarduitrusting en heeft een degelijke troef op de oprit staan.

  • Ruime kofferbak
  • DSG erg aangenaam
  • Degelijkheid
  • Rumoerige en verouderde diesel
  • Aantal afwerkingsmissers
  • ESP niet standaard
140 pk
320 Nm
207 km/h
9,6 s
6,5 (5.9) l/100km
156 g/km
G
22%
€ 17.600
€ 30.240
€ 554 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

  • Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • Subaru Impreza XV 2.0R AWD

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • 2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • 2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG

  • 2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • 2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente