Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

- 21 december 2020

Heel herkenbaar

Maar eerst nemen we de tijd om het uiterlijk van de Panda te bespreken. De Panda en Italiaanse flair gaan hand in hand. We benoemden al de tijdloze eerste generatie. Modebewustheid is het model ook niet vreemd, want als één van de eerste A-segmenters werd het model vanaf de tweede generatie alleen als vijfdeurs geleverd. Dit terwijl veel concurrenten alleen met drie deuren waren te verkrijgen. Ook het bijna MPV-achtige uiterlijk met zijn hoge achterlichten was innoverend te noemen. En het ruige uiterlijk van de Panda Cross en 4X4 werd ook al meer dan 15 jaar geleden geïntroduceerd, terwijl het hoger op de poten plaatsen van hatchbacks nog in haar beginschoenen stond.

Ook onze testauto is in deze Cross-outfit uitgevoerd, de kunststof bumperdelen en andere stoere details zijn standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. Het maakt de auto stoer en tegelijk aaibaar. Hoekige vormen, de langwerpige achterlichten en de dakrails maken dit onmiskenbaar een Panda. Dat de jaren beginnen de tellen zie je onder meer aan de led-dagrijverlichting, dat aftermarket aan doet. Hoewel het introduceren van de Hybrid voor Fiat aanleiding was om het uiterlijk van de Panda verder te vernieuwen, zijn de gelijkenissen met het pre-facelift model overheersend. Dat is gelijk ook de charme van het model, want heel verouderd komt de testauto niet over. Toch staat een verder ingrijpende facelift voor het begin van 2021 op het programma.

70 pk
92 Nm
155 km/h
14,7 s
5,5 (4) l/100km
89 g/km
A
22%
€ 14.590
€ 16.790
€ 308 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • 2013 - Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2012 - Fiat Panda Twinair 85 Lounge

  • 2007 - Fiat Panda 100HP