Seat Leon 1.5 eTSI FR

- 16 augustus 2020

Minimalisme

Tijd om in te stappen. Bij de designafdeling moet het woord minimalisme het kernwoord zijn geweest bij het ontwerpen van het interieur. De weinige knoppen die zijn te vinden zijn bijna allemaal op een hand te tellen. Door het gebrek aan knoppen valt het 10 inch display in het midden van de auto extra op. Precies dát zal ook de bedoeling zijn geweest van Seat, want werkelijk de gehele bediening van de auto gaat via dat display. De temperatuurinstellingen veranderen, de rijmodi instellen of schakelen tussen de navigatie en de radio; alles moet via het centrale infotainmentsysteem.

Gelukkig zijn we niet enkel afhankelijk van het scherm in het midden, maar mogen we ons ook rijk rekenen met een digitale cockpit achter het stuur waarin we ook de navigatie, radio en andere toebehoren kunnen bedienen. Een klassieke schakelpook behoort bij de DSG-automaat in de Leon tot het verleden. De automaat is bedienbaar met een korte knop die niet mechanisch, maar elektrisch aan de versnellingsbak is gekoppeld. Door middel van een elektronisch signaal naar de versnellingsbak wordt de auto in de aangegeven versnelling geplaatst. Het is even wennen maar na een goede week rijden wil je eigenlijk niet meer zonder. De ruimte die door het weglaten van een fysieke pook wordt bespaard is erg fijn en is daarmee helemaal in lijn met het minimalistische design van het interieur. De stoelen hebben een prettige lage positie en het stuur kan goed naar je toe worden getrokken. Allemaal elementen die het plaatje voor de sportieve rijder compleet maken. Achterin hebben de passagiers voldoende ruimte voor hoofd en voeten plus twee USB-C poorten om hun telefoons op te laden. De kofferbakruimte van 380 liter is qua grootte onveranderd gebleven ten opzichte van generatie drie.

150 pk
250 Nm
221 km/h
8,4 s

Error loading images. One or more images were not found.