Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

- 22 juni 2017

Japanse ordeverstoorder

Leg voor de grap eens een foto van een Honda Civic uit het begin van dit millennium naast die van het 2017-model en je ziet naast het merklogo geen enkele gelijkenis. Door de jaren heen heeft dit type auto verschillende gedaantes gehad en deze identiteitscrisis heeft veel voormalige berijders uit de auto gejaagd. Zeker de in 2005 geïntroduceerde Civic was even slikken voor het - tot dan toe - behoudende koperspubliek. Daarna leidde alleen een bijtellingsvriendelijke - en in eerste instantie niet eens voor ons land bestemde - versie in een minder uitgesproken gedaante nog tot een verkoopsucces.
Het voorlaatste type Civic was alweer wat minder uitbundig ontworpen, maar zelfs de komst van een praktische Tourer kon het tij niet doen keren. Honda gaat ondertussen onverstoorbaar door met het op de markt brengen van dit model en weet ook met de nieuwste generatie een niet geheel onomstreden ontwerp neer te zetten. Of de Nederlandse consument eindelijk weer voor deze Japanse orderverstoorder gaat vallen, zoeken we uit in deze test.

129 pk
200 Nm
203 km/h
11,2 s
5,9 (5.1) l/100km
117 g/km
B
22%
€ 24.700
€ 33.820
€ 620 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive