Niet onderbemeten
De Nissan Qashqai wordt aangedreven door een 1.197 cc benzinemotor met 115 pk. Een topsnelheid van 173 km/h en een sprint van nul naar 100 in bijna dertien seconden zijn geen waarden waar de autofanaat het warm van krijgt. In de praktijk blijkt de auto vlot aan te voelen en heb je totaal niet het idee met een ondergemotoriseerde crossover onderweg te zijn. Met bagage en vier inzittenden weet de auto zich nog steeds te bewijzen. Verwacht geen topprestaties, maar de auto weet geraffineerd te versnellen.
Pas op de snelweg merk je bij tussensprintjes dat het allemaal niet overhoudt. De testwagen is voorzien van een traploze automaat, een transmissie die in combinatie met een beperkt vermogen nog wel eens voor ergernis kan zorgen. Ook in de Qashqai zorgt de automaat voor een loeiende motor bij een stevige acceleratie. Maar als je het iets rustiger aan doet, valt het allemaal wel mee en blijkt de auto alsnog vlot te versnellen. De Nissan bewijst zich als een auto die op comfort is afgestemd, iets dat de auto in combinatie met de verbeterde isolatie en de fijne stoelen tot een hele fijne reisgezel maakt.
De forse 19 inch wielen hebben wel een invloed op het rijcomfort: hoewel het onderstel oneffenheden goed opvangt, geven de brede banden iets meer van kuilen en onzuiverheden in het asfalt door dan je zou wensen. In bochten zorgen de brede wielen en het fijne onderstel wel voor veel vertrouwen, want je gaat zeer plezierig de bocht om met de hoge Nissan. Van hinderlijk overhellen is geen sprake en dat past wel bij het dynamische uiterlijk van de Japanner.
Error loading images. One or more images were not found.