Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

- 11 september 2017

Meer mis je niet

Motoren met meer dan vier cilinders beginnen steeds meer tot een unicum te behoren. Enkel op wat Duitse 'premiummerken' na, is het aantal modellen met een 5-pitter of meer behoorlijk aan het slinken met de jaren. Zelfs het merk dat zo bekend stond om hun fraai roffelende motoren, levert - buiten de V60 Plug-in Hybrid - hun topmodellen enkel nog met een vierpitter. Onze mening is dat er maar weinig motoren zo prettig klinken als die met een vijftal cilinders, dus staat de Focus RS direct op een achterstand. Toch, als je de auto start, ben je om.

Dit gaat nog verder als je onderweg bent en de auto flink op z'n staart trapt. Niet alleen bij het accelereren staat het kippenvel op je armen, bij gas-los knalt en ploft het dusdanig in de uitlaten dat je dit feestje voor het gehoor constant wil herhalen. Deze geluiden voel je ook echt en worden dus niet via de speakers in het interieur weergegeven. Het nadeel van dit uitdagende karakter is een testverbruik van één op zeven. Toch is de auto op cruise-snelheid comfortabel en stil en draait de motor zo'n 2.200 toeren als je 100 km/u rijdt. Maar ook bij deze snelheid is het verbruik van 8,8 kilometer per 100 gereden kilometers verre van zuinig.

350 pk
440 Nm
266 km/h
4,7 s

Error loading images. One or more images were not found.