Toch nog behoorlijk vlot
Om alvast in de stemming te komen hebben wij voor deze rijtest een Peugeot 308 1.6 e-HDi aan de tand gevoeld. Met 115pk en 270Nm is deze versie een tikje minder krachtig dan de nog te verschijnen BlueHDi met 120pk en 300Nm. Voor een compacte middenklasser zijn het cijfers die niet meteen tot de verbeelding spreken. En toch komt de 308 tijdens het rijden behoorlijk vlot over. De 1.6 e-HDI smeert zijn koppel over een breed toerengebied uit, waardoor je bij acceleraties niet tegen een explosief 'piekmoment' aanloopt. De kracht wordt mooi verdeeld en van een turbogat is geen sprake. Daarbij reageert de 1.6 e-HDi opvallend vlot op commando's van het rechtervoetje en is het blok nauwelijks waarneembaar in het goed geïsoleerde interieur.
Deze prettige motor is aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld die heel sterk op efficiëntie is getrimd. De overbrengingen zijn naar mijn smaak te lang gekozen, waardoor je de bak vaak noodgedwongen in een lagere versnelling laat staan. Wanneer je binnen de bebouwde kom bij 50km/h in de vierde versnelling schakelt zakt het toerental extreem af. Tegen hetzelfde verschijnsel loop je ook bij 80km/h aan, waar je eveneens niet ongestraft naar de zesde versnelling kunt overschakelen. Bijkomend nadeel is dat de cruise controle pas vanaf de vierde versnelling geactiveerd kan worden. In de stad heb je daar - wanneer je netjes 50 rijdt - dus niets aan.
Error loading images. One or more images were not found.